Annons
X
Annons
X

Så påverkas barnen av surfplattorna

Allt fler barn använder surfplattor och tiden framför olika skärmar ökar. Är utvecklingen bara av godo? Eller finns där risker som vi förbiser? SvD frågade två experter på området.

Användandet av surfplattor har exploderat enligt Stiftelsen för Internetinfrastrukturs undersökning. På Tegelhagens skola i Sollentuna används datorer och surfplattor naturligt i lek och undervisning.
Användandet av surfplattor har exploderat enligt Stiftelsen för Internetinfrastrukturs undersökning. På Tegelhagens skola i Sollentuna används datorer och surfplattor naturligt i lek och undervisning. Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Var tredje barnfamilj har i dag en surfplatta i hemmet och användningen kryper allt längre ned i åldrarna. Vad säger forskningen om rådande trend?

Eftersom fenomenet ännu är relativt nytt har inte så mycket forskning hunnit genomföras. De experter som SvD talat med är av skilda uppfattningar.

Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet, jämför med studier som gjorts om datorspel:

Annons
X

– I vår studie av barn i Nynäshamn kunde vi inte se några negativa effekter av dataspelande på koncentrationsförmåga, utan tvärtom svaga men positiva effekter av spelandet på psykologiska tester, vilket stämmer väl överens med den litteratur som finns.

Barnläkaren och professor Hugo Lagercrantz framhåller att tidigare forskning visat att mycket tid framför tv och datorspel kan leda till försenad språkutveckling och ökade koncentrationssvårigheter.

– Att skärmar ersätter samtal med föräldrar och andra vuxna kan få väldigt negativa konsekvenser. Surfplattan kan inte på samma sätt – i alla fall inte ännu – interagera med barnen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vilka är de största riskerna?

    Torkel Klingberg framhåller det faktum att datorspelandet kan stjäla tid från andra, utvecklande aktiviteter.

    – Det är ingen direkt skadlighet, men att motion, läsning och social interaktion konkurreras ut kan vara negativt. Indirekt kan det påverka. Utvecklingen kan bli ensidig vilket inte är bra.

    Hugo Lagercrantz är inne på ett liknande spår:

    – Flera studier har visat att ju mer tv, desto mer asocial riskerar man att bli. Det är i det sociala samspelet man lär sig hur man ska göra. Om man leker spontant, småbrottas och skuggboxas, då lär man sig hur ett knytnävslag känns. Om barnen i stället upplever det i spel eller på film så förstår de inte konsekvenserna av det; de behöver lära sig att det kan göra ont.

    – Det är lätt att barnen får fel perspektiv. De kan missa social mognad och känslan för vad som är rätt och fel.

    Utvecklas barns hjärna annorlunda av mycket skärmtid?

    Torkel Klingberg har inte sett några sådana resultat i forskningen. Däremot har man visat att spel påverkar barn på olika sätt.

    – Actionspel förbättrar förmågan att uppfatta saker snabbt och man lär sig strunta i störande information. En hypotes är att man får bättre filtreringsförmåga eftersom actionspel kräver träning i komplicerade miljöer.

    Kan den nya tekniken stressa barn?

    – Som med alla nya tekniker finns en rädsla inför det nya. Man måste ta det med en nypa salt; forskning tyder på att de positiva effekterna snarast överväger, säger Torkel Klingberg.

    Hugo Lagercrantz menar att ett av de största problemen med den nya tekniken är att den fragmenterar tillvaron:

    – Vi är gjorda för att lägga märke till pling och ringsignaler; det kittlar och ger oss tillfredställelse. Men barn kan inte stänga av det här. Jag är övertygad om att stressrelaterade fenomen kan öka. Barn måste få fabulera också – fantasin är oerhört viktig.

    – Lagom små doser har jag ingenting emot. Men det får inte ersätta föräldrar och social interaktion.

    Bör barnens tid framför olika skärmar begränsas?

    – Motionerande är viktigt. Fler och fler studier visar hur barn med sämre kondition får sämre resultat i skolan och på psykologiska tester. Musicerande anses också ha särskilt positiva effekter. Men det finns också många nyttiga datorspel som tränar matematik och språk, säger Torkel Klingberg.

    – Amerikanska barnläkarakademin menar att barn under två år inte ska titta på tv överhuvudtaget. Fram tills fem års ålder ska skärmtiden begränsas till en halv till en timme om dagen, framhåller Hugo Lagercrantz.

    Annons
    Annons
    X

    Användandet av surfplattor har exploderat enligt Stiftelsen för Internetinfrastrukturs undersökning. På Tegelhagens skola i Sollentuna används datorer och surfplattor naturligt i lek och undervisning.

    Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X