Annons

Så påverkar internet det franska valet

Foto: Michel Euler, Martin Bureau, Bob Edme/ AP

Efter valframgångarna för Donald Trump och brexitkampanjen undrar många hur fejknyheter och alternativa medier kommer att påverka europeiska val framöver. Arnaud Mercier, expert på politisk kommunikation, förklarar hur digitala aktivister påverkar presidentvalet i Frankrike.

Publicerad

Sedan presidentvalskampanjen 2006–2007, då socialistpartiets kandidat Ségolène Royal sjösatte webbplatsen Désirs d'avenir, har digitala kampanjer varit ett återkommande inslag i den franska politiken. Men tio år senare är de ännu inte en självklarhet. För de tunga kandidaterna har tv förblivit det främsta mediet för att nå ut till väljarna. Konkurrens mellan olika kanaler gör tv till en kraft som skapar sina egna politiska händelser.

Det här betyder emellertid inte att viktiga saker inte sker på internet under den pågående valkampanjen. Kandidater och politiska partier, underjordiska motståndsrörelser och desillusionerade medborgare använder den digitala teknikens alla instrument för att organisera sig, bygga starka relationer och uttrycka kritiska åsikter. Och ställda inför ett ibland direkt giftigt klimat på nätet så uppfattar etablerade medier att deras samhällsansvar är tyngre än någonsin. I ljuset av detta kan man peka ut fyra särskilt viktiga och oförutsägbara faktorer under den här presidentvalskampanjen.

Marine Le Pen

Foto: Michel Euler / TT Bild 1 av 6

Fotomontage och fejkade sociala medier-konton är en del av valrörelsen.

Bild 2 av 6

Franske konservativa kandidaten François Fillon.

Foto: Christophe Ena / TT Bild 3 av 6
Foto: Kamil Zihnioglu / TT Bild 4 av 6

Marine Le Pen håller valmöte Marseille

Foto: Michel Euler Bild 5 av 6

Arnaud Mercier

Foto: Jean-Brice Lemal Bild 6 av 6
Annons
Annons
Annons