X
Annons
X

Så påverkar bonus malus dig och din företagsbil

År 2018 blir ett omtumlande år för svenska tjänstebilsförare och företag. Nya skatteregler införs och tumskruvarna dras åt för biltillverkarnas angivna bränsleförbrukning. På sista raden blir det väsentligt dyrare för många förmånsbilister.

Nya bonus malus-systemet ska ha hänsyn till bilens miljöpåverkan, enligt regeringens förslag. Samtidigt ändras metoden för att mäta bränsleförbrukningen. Resultatet väntas komma närmare verkligheten.
Nya bonus malus-systemet ska ha hänsyn till bilens miljöpåverkan, enligt regeringens förslag. Samtidigt ändras metoden för att mäta bränsleförbrukningen. Resultatet väntas komma närmare verkligheten. Foto: Bj rn Larsson Rosvall/TT

I mer än 20 år har det varit stiltje på den svenska tjänstebilsmarknaden. Inte i försäljningen, som de senaste åren har slagit rekord efter rekord, utan vad gäller regler och skattesystem. Att det skulle komma en förändring har varit väntat och många har uttryckt förvåning att det dröjt så länge. De senaste åren har det varit mer fördelaktigt än någonsin att ha tjänstebil från sin arbetsgivare i stället för att köpa en bil privat.

Nya bonus malus-systemet ska ha hänsyn till bilens miljöpåverkan, enligt regeringens förslag. Samtidigt ändras metoden för att mäta bränsleförbrukningen. Resultatet väntas komma närmare verkligheten.

Foto: Bj rn Larsson Rosvall/TT Bild 1 av 3

Per Öhlund.

Foto: Transportstyrelsen Bild 2 av 3

Om förslaget går igenom är det föraren som får stå för trängselskatten, inte företaget.

Foto: Leif R Jansson/TT Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X