Annons
X
Annons
X
Näringsliv
Reportage

Så öppnade sig avgrunden för fuskande Volkswagen

Premium

Volkswagen lurade medvetet en hel värld att tro att dess dieselbilar var renast och bäst i klassen. SvD Näringsliv har kartlagt spelet bakom VW:s miljöskandal och hur bluffen avslöjades.

Skandalen slog ner som en bomb i USA och spred sig genast över världen – den tyska biljätten Volkswagen har i flera år fuskat med utsläppen i flera bilmodeller.
Skandalen slog ner som en bomb i USA och spred sig genast över världen – den tyska biljätten Volkswagen har i flera år fuskat med utsläppen i flera bilmodeller. Foto: Fabian Bimmer/AP

Hundratals människor sorlar. Fotoblixtar smattrar. En blåskimrande Audi blänker i strålkastarljuset några meter bort. Det är Volkswagens (VW:s) stora pr-jippo kvällen innan Frankfurtsalongen ska slå upp portarna. Bolaget har som vanligt hyrt en stora arena och skeppat dit runt 1000 journalister som ska få se koncernens bilnyheter lite före alla andra. Evenemanget bultar av självförtroende.

Mot slutet av kvällen minglar koncernledningen runt. Tysklands bäst betalda företagsledare Martin Winterkorn, Volkswagens koncern-vd, står vid ett cafébord i smalbågade glasögon. Hans självsäkerhet tycks vara av granit. Men något är annorlunda under fasaden.

Skandalen slog ner som en bomb i USA och spred sig genast över världen – den tyska biljätten Volkswagen har i flera år fuskat med utsläppen i flera bilmodeller.

Foto: Fabian Bimmer/AP Bild 1 av 9

Martin Winterkorn, Volkswagens koncernchef sedan 2007, på Frankfurtmässan. Bara dagar senare sparkas han. "Jag gör detta för koncernens skull, trots att jag inte medveten om egna fel. Volkswagen är och förblir mitt liv", säger han.

Foto: Jens Meyer/AP Bild 2 av 9

Dieselmotor från Volkswagens bil Jetta TDI, en av de som det fuskats med.

Foto: Damian Dovarganes/AP Bild 3 av 9

Ingenjören Anup Bandivadekar vid miljöorganisationen ICCT i San Francisco var en av dem som avslöjade VW:s utsläppsfusk.

Foto: Reuters, ICCT Bild 4 av 9

Volkswagen må vara en jätte globalt, men har uppenbara problem att få fäste på den så viktiga USA-marknaden.

Foto: Alex Rauscher Bild 5 av 9
Foto: Alex Rauscher Bild 6 av 9

Nio dagar innan Martin Winterkorn får sparken har bolaget tappat över 250 miljarder kronor i börsvärde – mer än börsvärdet av två SKF.

Foto: Alexander Rauscher Bild 7 av 9

Angela Merkel, Tysklands förbundskansler, testsitter en Volkswagen GTE på Frankfurt-mässan i år. När biljättens fusk blir publikt kräver hon ”full insyn” i företaget. "Jag hoppas att alla fakta läggs fram så fort som möjligt", säger hon.

Foto: Jens Meyer/AP Bild 8 av 9

Volkswagen, med 118 fabriker i 28 länder, genomgår den största miljöskandalen i Tyskland just nu.

Foto: Fabian Bimmer/Reuters Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X