Annons

Så mycket sämre bromsar vinterdäck

Sommardäcksbilen bromsade 15 meter kortare än bilen med dubbfria vinterdäck i tidningen Motors jämförelsetest.
Sommardäcksbilen bromsade 15 meter kortare än bilen med dubbfria vinterdäck i tidningen Motors jämförelsetest. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Använd inte vintersulorna på sommaren. Dubbfria vinterdäck är inte olagliga men de är definitivt en säkerhetsrisk. Greppet är mycket sämre och bromssträckan blir längre.

Publicerad

Alla bilar som har registrerats från den 1 november 2014 och senare ska ha en däcktrycksensor som varnar om lufttrycket är för lågt. Det finns en orsak till det.

Däcken och dess skick betyder mycket för trafiksäkerheten. Fråga vilken racing- eller rallyförare som helst – de vet vad som krävs för att hålla sig på vägen.

Oavsett om man kör på dubbfria vinterdäck och dubbade vinterdäck under vinterhalvåret bör man byta till sommardäck.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 3

”Vinterdäcken är även sämre när det regnar och risken är större för vattenplaning, eftersom mönstren är annorlunda än på sommardäck”, säger motorexperten Johan Granholm.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 2 av 3

Ett sommardäck ska ha minst 1,6 millimeter mönsterdjup.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons