Så mycket dyrare är elbilen – egentligen

Tyst och rolig att köra. Det var Björn Hoffmans första intryck av en elbil. Nu äger han en Renault Zoe.
Tyst och rolig att köra. Det var Björn Hoffmans första intryck av en elbil. Nu äger han en Renault Zoe. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Marknaden för elbilar växer men inköpspriset är fortsatt en bromskloss. Samtidigt är skillnaden i pris jämfört med en vanlig bensinbil nära att försvinna sett över en livscykel. Andrahandsvärdet är den stora osäkerhetsfaktorn – för alla bilar.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Först var det miljöfrågan som lockade Björn Hoffman att köpa elbil. Sedan såg han att det faktiskt blev billigare – i längden.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

Det var miljöfrågan som väckte intresset för elbil. Sen lockades Björn Hoffmann av att de var tysta och roliga att köra.

Men det var de ekonomiska kalkylerna som fällde avgörandet. Även om han oroades av det höga inköpspriset.

Annons
Annons
Annons