Annons
X
Annons
X

Så mycket är en anställd värd

De anställda på Whatsapp värderas av Facebook till 2,2 miljarder kronor styck. Svenska börsaktuella spelbolaget Kings anställda värderas till 72 miljoner kronor var i den kommande noteringen. Det kan jämföras med en Volvo-anställd som är värd 1,6 miljoner kronor.

Foto: MONTAGE/SVD.

Den nya it-ekonomin symboliseras av att stora värden skapas på mycket kort tid av mycket få anställda. Det tydligaste exemplet är Whatsapp som Facebook nyligen slantade upp ögonbrynshöjande 120 miljarder kronor för. Detta för ett bolag som grundades för bara fem år sedan, inte har några intäkter att tala om och endast 55 anställda. Dessa anställda värderas av Facebook till 2,2 miljarder kronor – per person.

Det Facebook betalar för är Whatsapps 450 miljoner användare. Idag kostar appen 1 dollar årligen efter det första året så för att Facebook ska kunna räkna hem sin investering krävs det en fortsatt kraftig ökning av antalet användare och även högre snittintäkter.

Om det blir Facebooks vd Mark Zuckerberg eller skeptikerna som får rätt är givetvis omöjligt att svara på. Risken är att det dyker upp något nytt bättre sätt att skicka meddelande på, vem använder exempelvis ICQ eller MSN Messenger idag?

Annons
X

I traditionella industrier finns det ofta stora inträdesbarriärer för att etablera sig och produkterna kan dessutom vara dyra att tillverka. Att bygga upp en skidanläggning med bostäder och liftsystem eller börja bygga lastbilar är inte snutet är näven. När det gäller mjukvara är marginalkostnaden dock nära noll, påpekar MIT-professorn Michael Cusumano i en artikel i tidningen The New Yorker. Det gör det väldigt enkelt för nya konkurrenter att etablera sig.

– Vanligtvis kommer företagen att ha en stor produkt, och sedan kommer de att sälja några uppföljare till den. Men, om de inte lyckas bli mittpunkten i ett ekosystem tenderar de att försvagas och försvinna med tiden, säger han.

**Mönstret känns tydligt **igen hos det svenskgrundade spelföretaget King, som ligger bakom supersuccén Candy Crush. 78 procent av Kings intäkter kommer fortfarande från Candy Crush trots efterföljare som Pet Rescue Saga och Farm Heroes Saga.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Till skillnad från Whatsapp tjänar King otroligt mycket pengar i dagsläget. I fjol fullständigt exploderade vinsten och landade på motsvarande cirka 3,6 miljarder kronor, vilket inte är illa för ett företag som grundades 2003. I den kommande börsnoteringen värderas bolaget till 48 miljarder kronor men för att motivera det krävs att intäkterna från Candy Crush fortsätter strömma in och att bolaget tar fram nya spel som blir populära. Att följa upp ett succéspel är dock svårt. Zynga har exempelvis inte varit i närheten av en lika stor hit som Farmville och Roivos största succé är fortfarande Angry Birds. De anställda som ska ta fram Kings nästa storsäljare värderas i dagsläget till 72 miljoner kronor person.

    Det kan jämföras med den knappt 90 år gamla lastbilstillverkaren Volvo som har 110 000 anställda. Dessa värderades vid årsskiftet till mer beskedliga 1,6 miljoner kronor per person.

    De senaste årens rekordköp och miljardnoteringar har lett till diskussioner kring en ny it-bubbla. Den amerikanska ekonomen Peter Schiff, som förutspådde finanskrisen i USA, hör till de som tycker att värderingarna av bolag som Whatsapp är galna.

    – Fed har lyckats skapa en större börsbubbla än den vi hade på 1990-talet och en större fastighetsbubbla än den som sprack 2008, sade han nyligen i en tv-intervju.

    Samtidigt menar andra experter att det är helt nya tider och att det inte går att jämföra. I början av 2000-talet var it-konsulterna de hetaste som fanns på Stockholmsbörsen. Att titta på just börsvärde per anställd var ett nyckeltal som användes flitigt för att visa på hur högt varje konsult värderades. I Jonas Birgerssons skapelse Framfabs fall värderades exempelvis de cirka 1500 anställda till runt 20 miljoner kronor per huvud. Det var högre än den svenska konkurrenten Icon Medialab men lägre än för flera amerikanska och europeiska konkurrenter. En stor skillnad mellan Whatsapp och Framfab är att den senare inte sålde någon produkt utan enbart konsulttimmar.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: MONTAGE/SVD. Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X