Annons

Sara Kristoffersson: Så monterades Ikeas Sverigebild

Få globala varumärken har en lika utpräglad nationell profil som Ikea. Företagets Sverigebild är attraktiv men bygger till stor del på förlegade eller ifrågasatta föreställningar: nostalgiska tillbakablickar till en romantiserad idyll, skriver Sara Kristoffersson, aktuell med boken ”Design by Ikea: A cultural history”.

Uppdaterad
Publicerad
Ingvar Kamprad inviger varuhuset i Haparanda 2006.
Ingvar Kamprad inviger varuhuset i Haparanda 2006. Foto: TOMAS ONEBORG

Är det Ikea som behöver Sverige eller Sverige som behöver Ikea? Varuhuskedjan har kommit att definiera en nation och säljer inte bara heminredning utan även Sverige och Skandinavien, eller rättare sagt bilden av Sverige och svensk design. Beroendet är emellertid ömsesidigt. Numera får Ikea en hjälpande hand av svenska staten som gärna lyfter fram varuhuskedjan för att blåsa liv i den nationella identiteten och lansera Sverige utomlands. Företaget och nationen tycks ingå i en symbios med fördelar för bägge parter.

Ingvar Kamprad inviger varuhuset i Haparanda 2006.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons