Så misslyckas du på Twitter

Det råder väl inga större tveksamheter om att det är Twitter som är den senaste mirakelkuren inom allt från företagskommunikation och varumärkesbyggande till rekrytering och omvärldsbevakning. Men ju fler som Twittrar – desto fler finns det som klantar till sig på Twitter. Här är några färska tabbar och några viktiga lärdomar att dra.

Under strecket
Publicerad
En medarbetare som sköter om amerikanska Röda Korsets Twitterkonto råkade lägga ut ett personligt meddelande om att dricka mycket öl och använde hashtaggen #gettngslizzerd...

En medarbetare som sköter om amerikanska Röda Korsets Twitterkonto råkade lägga ut ett personligt meddelande om att dricka mycket öl och använde hashtaggen #gettngslizzerd...

...men direkt efteråt la Röda Korset upp en humoristisk och avväpnande ursäkt där de försäkrade att de var nyktra. Snabbt strömmade det in uppmuntrande svar från människor världen över. Ett skolboksexempel på hur man vänder en tabbe till något positivt.

...men direkt efteråt la Röda Korset upp en humoristisk och avväpnande ursäkt där de försäkrade att de var nyktra. Snabbt strömmade det in uppmuntrande svar från människor världen över. Ett skolboksexempel på hur man vänder en tabbe till något positivt.

Genom att lägga till populära ord och ämnen såsom kändisnamn eller aktuella händelser, så kallade hashtaggar på Twitterspråk, i slutet på sina inlägg kunde Habitat hamna mitt i diskussioner om andra ämnen. Inte så populärt.

Genom att lägga till populära ord och ämnen såsom kändisnamn eller aktuella händelser, så kallade hashtaggar på Twitterspråk, i slutet på sina inlägg kunde Habitat hamna mitt i diskussioner om andra ämnen. Inte så populärt.

Alla som sökte på #Cairo för att följa händelserna i den egyptiska huvudstaden möttes av Kenneth Coles reklambudskap och försök till humor. Inte direkt finkänsligt.

Alla som sökte på #Cairo för att följa händelserna i den egyptiska huvudstaden möttes av Kenneth Coles reklambudskap och försök till humor. Inte direkt finkänsligt.

Annons

Åka snålskjuts på populära ämnen

Habitat, en av Storbritanniens största inredningskedjor, trodde nog att de hittat en bra strategi för att få uppmärksamhet på Twitter sommaren 2009. Genom att lägga till populära ord och ämnen såsom kändisnamn eller aktuella händelser, så kallade hashtaggar på Twitterspråk, i slutet på sina inlägg kunde de hamna mitt i diskussioner om andra ämnen. Habitats reklambudskap kunde alltså dyka upp i sökningar på allt från mer generiskt kändisskvaller till den infekterade situationen kring det pågående valet i Iran.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons