X
Annons
X

Så minskar trendbyrån moderisken

Den ultimata kjolen är en självmotsägelse i modesammanhang, eftersom ständig förändring är en av modets drivkrafter. En ny bok tar upp hur trender fungerar på den marknad där den främsta risken består i en modemiss.

Uppdaterad
Publicerad
En Jean Paul Gaultier-kreation från 2011.
En Jean Paul Gaultier-kreation från 2011. Foto: JACQUES BRINON

Att köpa kläder är ett enkelt och roligt sätt att förnya sig på. Med det nya markeras tidens gång. Säsongstänkande inom modet lanserades inom franskt sidenväveri i slutet av 1600-talet. Den inhemska lyxindustrin blev nationalekonomiskt viktigare och konsumtionen stimulerades när väverierna från statligt håll uppmuntrades att säsongvis presentera mönsternyheter. I en tid när textilierna utgjorde största kostnaden för nya kläder och avgjorde modegraden, var detta ett genidrag med lång livslängd.

En Jean Paul Gaultier-kreation från 2011.

Foto: JACQUES BRINON Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X