Annons
X
Annons
X

Så minskar du tidspressen – enligt självhjälpsböckerna

Jörgen Larsson och forskarkollegan Christer Sanne har analyserat de råd som fyra svenska och två amerikanska självhjälpsböcker ger till stressade människor. De över hundra tipsen har delats in i sex olika kategorier:

1.

Ta hand om dina grundläggande behov. För att orka med en pressad vardag är det viktigt att få tillräckligt med sömn, bra mat och motion.

– Förväntningarna på att hinna träna har ökat under senare år. Motion är i grunden bra ur stressynpunkt. Man orkar mer om man är i form. Risken är dock att träningsambitionerna blir alltför höga och att de då snarare bidrar till tidspressen, säger Jörgen Larsson.

Annons
X

2.

Arbeta effektivare på jobbet och hemma så får du mer gjort på mindre tid. Det kan handla om att stänga av telefonen för att få sammanhållen och ostörd arbetstid, göra bättre prioriteringar på jobbet eller kanske storhandla en gång i månaden.

– Att jobba övertid kan vara ett effektivt sätt att komma ner i tid. Samtidigt åläggs man ofta – eller åtar sig själv – nya arbetsuppgifter i takt med att man arbetar effektivare, säger Jörgen Larsson.

Stäng

SvD:s NYHETSBREV – dagens viktigaste nyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    3.

    Köp hushållstjänster. Den som har råd att exempelvis köpa städhjälp kan spara flera timmar på hushållsarbete varje vecka. Eftersom många lever med en ständig känsla av att ligga efter på jobbet är risken dock stor att den intjänade tiden bara läggs på att jobba ännu mer istället för att umgås med sina barn.

    Risken är också att proffsstädningen av hemmet bidrar till stigande ambitionsnivåer när det gäller hur fint man bör ha det hemma och att det på sikt äter upp tidsvinsten med städhjälp varannan vecka.

    – En sådan utveckling såg man bland annat när människor började få tvättmaskiner. Först ledde maskinerna till en tidsmässig vinst, visar forskning, men efter ett tag höjdes kraven på hur rena kläderna bör vara och då började människor istället att tvätta oftare. Den tidsmässiga vinsten åts därför upp, säger Jörgen Larsson.

    4.

    Sätt gränser gentemot omgivningen. Ta inte på dig frivilliga extrauppgifter privat eller på jobbet. Be om betänketid innan du tackar ja till att exempelvis bli klassförälder eller hålla i en insamling på jobbet.

    – Ofta är det psykosociala orsaker som gör att man säger ja till olika uppdrag trots att man innerst inne känner att man inte har tid. Man kan bli smickrad av att få förtroendet av chefen eller ha svårt att säga nej rakt i ansiktet på läraren som undrar om man kan baka en kaka till klassmötet, säger Jörgen Larsson.

    5.

    Ifrågasätt dina tidskrävande ambitioner. Man måste kanske inte satsa på ett krävande chefsjobb just under småbarnsåren, visa upp ett skinande rent hem när man har vänner på middag eller låta barnen ha fyra organiserade fritidsaktiviteter i veckan.

    – Det finns en föreställning om att barn behöver många organiserade fritidsaktiviteter för att stimuleras och utvecklas, vilket skapar mycket tidspress i barnfamiljerna. Samtidigt är det svårt att som enskild förälder gå emot detta mönster. När alla andra barn är uppbokade på aktiviteter finns det knappt någon spontanlek i grannskapet och då får de egna barnen kanske häcka ensamma hemma, säger Jörgen Larsson.

    6.

    Effektiva förändringsmetoder. För att ta kontroll över sin tid måste man både bryta gamla vanor och gå emot rådande tidsideal. Gör en ordentlig analys av hur du använder din tid – och hur du vill använda den. Sätt upp tydliga mål och sök stöd och inspiration hos personer som redan genomfört en tidsmässig förändring.

    LÄS MER:

    Tiden räcker inte till

    Stresshantering – näst viktigast

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X