Hela denna artikel är en annons

Så minimerar du dina företagsrisker

Som företagare tar du ständigt ekonomiska risker. Men med dessa enkla knep kan du öka tryggheten så att du kan lägga tid på rätt saker.

Redan när du levererar dina varor eller tjänster mot faktura tar du en ekonomisk risk. När en kund inte betalar din faktura efter den överenskomna kredittiden ökar ditt ekonomiska risktagande ännu mer. Att lära sig fakturera effektivt är grundläggande i ett företag och helt avgörande för att du ska få in pengar på kontot. Så här får du ordning på din fakturering:

1. Skicka snabbt

Genom att skicka fakturan strax efter att du levererat varan eller tjänsten får du in pengarna på företagskontot snabbast möjligt och kan betala dina egna fakturor.

1. Delfakturera

Vid arbete i större projekt kan det vara bra att komma överens med kund om att fakturera med jämna mellanrum. Det finns flera typer av delfakturering så välj det som passar dig och din kund bäst.

2. Fakturera elektroniskt

Hur du fakturerar påverkar såväl dina kostnader som hur du uppfattas av dina kunder. Att skriva ut och skicka fakturor med vanlig post är sämre för miljön. Dessutom tvingas du skriva ut samt betala frankering. E-faktura är däremot billigare, mer miljövänligt samt säkert och spårbart. Vill du förenkla din fakturering ännu mer finns det mängder av olika tjänster som gör jobbet mer automatiskt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.

EXTERN LÄNK: Underlätta ditt företagande genom smarta program! track.adform.net

3. Ta kreditupplysning

Säljer du till en ny kund kan det vara extra lämpligt att ta en kreditupplysning innan du säljer på faktura. Om kreditupplysningen visar på tveksamheter kan du begära kontant betalning, skicka mot postförskott eller låta kunden betala i förväg.

Om kund inte betalar?

Oavsett hur väl du skött din del av faktureringsprocessen så händer det att kunden ändå inte betalar i tid. Det kan bero på att fakturan inte nått fram, att kunden är missnöjd över något eller helt enkelt att kunden har ekonomiska problem och inte vill betala. Oavsett så är det viktigt att du snabbt får besked om anledningen så att du kan göra något åt saken. Steg ett är att ta kontakt med kund och höra om det är något problem. När den överenskomna kredittiden passerat har du som säljare rätt att ta ut en påminnelseavgift och lägga på en dröjsmålsränta. Om du ändå inte får betalt kan du välja att skicka fler påminnelser, inkassokrav eller lämna över ärendet till Kronofogden.

Starkare tillsammans

Att driva företag är berikande men stundtals svårt. Kom ihåg att det finns hur många som helst där ute som har samma funderingar som du har. Våga ta hjälp! I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering. Tillsammans blir Sveriges entreprenörer starkare.

EXTERN LÄNK: Öka tryggheten – ta hjälp av proffsen! track.adform.net
Annons
Annons
Annons