Annons
X
Annons
X

Så många googlar sin chef

Att arbetsgivaren kollar upp arbetssökande på Google och sociala medier börjar bli vanligt. Men chefen får se upp, 1 av 4 sökande till jobbet kollar upp sin framtida chef visar ny undersökning från jobsajten StepStone.

Enligt undersökningen från StepStone bör arbetsgivaren försäkra sig om hur han eller hon framställs på nätet i samband med en rekryteringsprocess.

En fjärdedel av de som har svarat uppger att de googlar chefens namn och lika många att de kollar upp personen på LinkedIn. Femton procent uppger att de går in på Facebook och tittar på den potentiella chefens profil. Totalt deltog 1 600 personer i undersökningen som gjordes under perioden juli till september i år.

Det framgår samtidigt tydligt att det inte bara är unga som gör grävande research om chefen på nätet och i sociala medier. Av de som har svarat och som är födda under 50-och 60-tal uppger över hälften att de googlar framtida chefens namn och nästan lika många kollar personen på LinkedIn. 27 procent i den här åldersgruppen går in på arbetsgivarens Facebook och 40 procent kollar vad som sägs i olika forum och bloggar.

Annons
X

- Nätet är ett viktigt HR-verktyg som antingen kan hjälpa eller stjälpa i jakten på de stora talangerna, säger Charlotte Ulvros, marknadschef på StepStone. Hon menar att man bör göra samma research på sig själv som du gör på en arbetssökande och granska kritiskt hur du som chef framstår på nätet.

SvD Näringsliv

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X