Annons
Krönika

Jonas Fröberg:Så lurades vi på miljöbilspremien

Pang. Vid årsskiftet stängs dörren för att göra miljöbilsfynd. Då börjar helt nya miljöbilsregler att gälla, där endast ett fåtal bilar kvalar in som miljöbilar. Fem års vägtrafikskatt står så spel och med andra ord är det bara att pallra sig iväg till bilhallarna och köpa. För snart är det för sent!

Det är bara en liten sak: Resonemanget bygger i princip på en myt; myten att man tjänar mycket pengar på att äga miljöbil. Låt oss spola bandet till början.

Under strecket
Publicerad

År 2007 fick svenska privatpersoner en miljöbilspremie på 10 000 kronor om de köpte en bil som släppte ut max 120 gram koldioxid per kilometer. Kontanter rakt i näven. Då hände något. Som genom ett under blev bilarna plötsligt supersnåla och staten sprängde alla budgetvallar.

Anders Borg surnade till och kom på en ny idé som blev mycket billigare – för staten. Man skulle ge skattefrihet i fem år till miljöbilsköpare. Det lät jättebra, men samtidigt sänktes bilskatten generellt för snåla bilar med följden att bilägarna tjänade mycket mindre än vad de trodde. En dieselbil under 120 gram har idag en årsskatt på 1168 kronor – vilket innebär att man tjänar 5840 på fem år. En motsvarande bensinbil kostar ynka 360 kronor i årlig skatt – vilket på fem år blir 1800 kronor.

Annons
Annons
Annons