Ny forskning: Så lite kan du träna för att hålla dig i form

När det gäller uthållighet spelar tränings­bakgrund roll för hur mycket en person kan minska sin träning och fortfarande upprätt­hålla sin uthållighet och maximala syre­upptagnings­förmåga. 
När det gäller uthållighet spelar tränings­bakgrund roll för hur mycket en person kan minska sin träning och fortfarande upprätt­hålla sin uthållighet och maximala syre­upptagnings­förmåga.  Foto: Michael Probst/AP

Har pandemin gjort att du inte kunnat träna så ofta som du brukar? Nedslås ej – ny forskning indikerar att du kan träna mindre än du tror för att bibehålla uthållighet och styrka.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Tommy Lundberg.

Tommy Lundberg.

Foto: Kajsa Sandberg
Annons

Stängda gym och distansarbete har påverkat våra förutsättningar för motion och träning under pandemin. Tiden som svenskarna avsätter för ansträngande aktivitet har minskat med i genomsnitt 100 minuter per vecka under det senaste året, enligt en undersökning utförd av Mälardalens högskola och Novus.

Tiden vi avsätter för mycket ansträngande aktiviteter, som exempelvis löpning, har minskat med i genomsnitt 30 minuter. Kvinnors fysiska aktivitet har också minskat mer än mäns.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons