Så känner du igen dold reklam

Sminksnacket och det roliga chipstestet är ofta dold reklam. Medieforskaren Helena Sandberg tycker att fler inlägg borde anmälas.

Under strecket
Publicerad
Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag.

Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag.

Foto: Ari Luostarinen
Medieforskaren Helena Sandberg har forskat på internetreklam för barn.

Medieforskaren Helena Sandberg har forskat på internetreklam för barn.

Foto: Gunnar Menander
Exempel på vanlig reklam i sociala medier.

Exempel på vanlig reklam i sociala medier.

Foto: Ari Luostarinen
Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag.

Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag.

Foto: Ari Luostarinen
Medieforskaren Helena Sandberg har forskat på internetreklam för barn.

Medieforskaren Helena Sandberg har forskat på internetreklam för barn.

Foto: Gunnar Menander
Bianca Ingrossos reklaminlägg är markerat som ”sponsrad”. Det ska man göra enligt lag. Foto: Ari Luostarinen

Var femte inlägg på sociala medier är reklam, alltså någon som vill påverka dig till att köpa en produkt, enligt en undersökning av tidningen Resumé. Men eftersom vi stöter på allt mer reklam har vi också blivit mer kritiska. Det har gjort reklamföretagen ännu smartare.

Genom att budskapen liknar vanliga inlägg blir det ibland svårt att se vad som faktiskt är reklam. Det kallas dold reklam.

Helena Sandberg är medieforskare och har forskat på internetreklam för barn. Hon berättar att vi har lagar som säger att det ska vara tydligt vad som är reklam och inte. De lagarna är extra viktiga när det kommer till reklam som riktar sig till barn.

Medieforskaren Helena Sandberg har forskat på internetreklam för barn. Foto: Gunnar Menander
Exempel på vanlig reklam i sociala medier.

Exempel på vanlig reklam i sociala medier.

Foto: Ari Luostarinen

Ibland följs inte reglerna. Konsumentverket har i en ny undersökning sett att influencers inte alltid märker ut om ett inlägg är ett samarbete eller sponsrat. Då kan det vara svårt att veta vad som är en influencers personliga åsikt och vad som är reklam.

– När en influencer pratar om hur bra ett läppstift är eller gör ett chipstest från ett speciellt
varumärke bör du utgå från att hen är sponsrad, säger Helena Sandberg.

Hon tycker att man ska anmäla ett inlägg om man uppfattar det som reklam men som inte har märkts ut som ett sponsrat inlägg eller betalt samarbete.

Exempel på vanlig reklam i sociala medier. Foto: Ari Luostarinen

Det som gör det extra lurigt är att reklam på sociala medier troligtvis inte ser likadan ut hos dig som hos din kompis.

Om du exempelvis lägger ut bilder på dina fotbollsträningar på Instagram kommer det påverka vilken reklam du ser i ditt flöde.

– Om du söker på muffins för att du vill baka, så kommer företag se sin chans att erbjuda dig reklam om baktillbehör och sötsaker.

Helena Sandberg tycker att lagarna som finns är bra. Men det behövs mer information om hur lagarna fungerar och att fler hjälps åt att hålla koll på att reglerna följs på sociala medier. Så länge man följer reglerna är det okej att barn gör reklam för andra barn, tycker hon.

– Det är viktigt att influencers förstår att reklam som riktar sig till barn innebär ett stort ansvar.

Prenumera på SvD Juniorjunior.prenservice.se
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons