Annons

”Så kan vi finansiera nya snabbtåg”

Sverigeförhandlingen bedömer att det är möjligt att bedriva frekvent, kommersiell trafik på den nya höghastighetsjärnvägen, med biljettpriser som motsvarar dagens nivåer. Intäkter som uppstår tack vare utbyggnaden kan användas för att finansiera en del av kostnaderna, skriver HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, Sverigeförhandlingen.

Under strecket
Publicerad

Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att möjliggöra ett snabbt genom­förande av Sveriges första höghastighetsjärnväg som ska gå mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö. I detta ingår bland annat att analysera förutsättningar för kommersiell trafik och att ta fram förslag till finansiering och utbyggnadsstrategi. En central del i uppdraget är att förhandla med berörda kommuner om medfinansiering.

Syftet med utbyggnaden av höghastighetsjärn­vägen är att den ska knyta de tre storstadsregionerna närmare varandra, bidra till utveckling i mellan­liggande regioner och i övriga Sverige, bidra till mindre koldioxidutsläpp från trafiken och bidra till ökat bostadsbyggande. Utbyggnaden ska ske snabbt, maximera samhällsekonomisk lönsamhet och vara kostnadseffektiv.

HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman

Foto: Sverige­förhandlingen Bild 1 av 2
Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons