Hela denna artikel är en annons

Så minskade Linda sin stress

Linda Svensson gick från att v ara på gränsen till utmattad till att bli mer närvarande  genom mindfulness.
Linda Svensson gick från att v ara på gränsen till utmattad till att bli mer närvarande genom mindfulness.

För 35-åriga Linda Svensson blev en kurs i mindfulness startskottet mot ett mer stressfritt liv.

– Mindfulness har hjälpt mig att stanna upp och bli mer närvarande. Jag har blivit bättre på att lyssna på vad jag och min kropp behöver och att våga kommunicera mina behov till människor i min närhet, säger Linda Svensson.

Anna Wikfalk är mindfulness-expert och en av rösterna du hör i Mindfulness Appens övningar.

Under de senaste åren har 35-åriga Linda Svensson, bosatt i Stockholm, upplevt en hel del stress. När hon kom tillbaka till jobbet efter föräldraledigheten var det som om hon hamnade i en ond spiral.

– För mig blev det lite av en chock att börja jobba igen efter min föräldraledighet. Jag tänkte nog att allt skulle rulla på som förut med vänner, träning, återhämtning och så vidare men jag hamnade i en ond spiral av att alltid skynda mig för att hinna med så mycket som möjligt, säger Linda Svensson som befarar att många känner igen sig i den tillvaro hon beskriver.

– Jag fick höra av min psykolog att jag (tyvärr) tillhörde en riskgrupp av personer som lätt hamnar i en utmattning: Kvinna bosatt i storstad, småbarnsförälder med högra krav på sig i alla roller i livet, på jobbet, som mamma, som partner, som vän och så vidare. Jag steg upp i gryningen för att hinna träna innan jobbet, skyndade till jobbet för att hinna till klockan 07.00 så att jag kunde sluta i tid för att hinna hem så snabbt som möjligt för att hinna träffa min dotter Sally och sen hinna prata några ord med min sambo innan jag måste sova i tid för att orka upp tidigt nästa dag. Till slut skyndade jag mig för att jag skulle hinna vila, fortsätter Linda Svensson.

Så här i efterhand förstod Linda Svensson att hon var på väg att bli utmattad.

– Jag har alltid haft väldigt lätt för att gå igång på roliga uppgifter inom jobbet men plötsligt var det som att det jag brann mest för - också blev det som fick mig själv att brinna ut, säger hon.

Till slut skyndade jag mig för att jag skulle hinna vila.

Vill du bli mindre stressad och mer närvarande? Då ska du börja med mindfulness. Ladda ner appen nedan

Ladda ner appen från Apple här

Ladda ner appen från Google Play här

Bättre på att göra en sak i taget

Det var när Linda Svensson kom i kontakt med en mindfulnesskurs som tillvaron tog en vändning. Linda hade hört talas om mindfulness tidigare och anmälde sig spontant till kursen våren 2020.

– Studion ligger nära mig så det passade bra. Jag trodde nog att det skulle vara mer flummigt än vad det visade sig vara, säger Linda Svensson.

Genom att praktisera mindfulness har Linda Svensson blivit mer närvarande. Hon har blivit bättre på att lyssna på vad kroppen behöver och har lättare att kommunicera sina behov till människor i hennes närvaro.

– Det hjälper mig att strukturera mina jobbdagar på ett hållbart sätt och det hjälper mig att vara mer närvarande med min dotter. ​Generellt har min tillvaro blivit mer ärlig och grundad på nåt vis. Jag vill inte att livet ska rusa förbi och det går ju rätt snabbt ändå hur mycket man än försöker bromsa. Jag har blivit bättre på att påminna mig själv om att ta ”en sak i taget” och att inte hoppa mellan tusen olika saker samtidigt - saker måste få ta sin tid, säger Linda Svensson.

Jag har blivit bättre på att påminna mig själv om att ta ”en sak i taget”

Anna Wikfalk är mindfulness-expert och en av rösterna du hör i Mindfulness Appens övningar.

Använder Mindfulness Appens övningar

Ett sätt att praktisera mindfulness för Linda har varit att regelbundet genomföra Mindfulness Appens övningar som är framtagna av väletablerade meditationslärare. Till en början upplevde Linda Svensson ett visst motstånd inför att göra övningarna men ju oftare hon genomförde övningarna desto mindre blev motståndet.

– Det är lite som när man ska iväg och träna fysisk träning, det tar oftast emot innan fast man vet hur bra man mår efteråt, säger Linda Svensson.

Genom att släppa in mindfulness i sin vardag har Linda Svensson även blivit mindre sårbar för sociala mediers påverkan.

– För mig sociala medier lite som en drog och eftersom jag även jobbar med sociala medier och foto så var det också starkt kopplat till min jobbhjärna som aldrig egentligen fick slappna av. Jag tänkte på sociala medier väldigt, väldigt mycket. Även när jag inte använde mobilen så kunde jag fundera på kommande inlägg, hur jag skulle formulera mig vilket är raka motsatsen till närvaro, säger Linda Svensson.

Det är lite som när man ska iväg och träna fysisk träning, det tar oftast emot innan fast man vet hur bra man mår efteråt

Ladda ner Mindfulness Appen från Apple här

Ladda ner Mindfulness Appen från Google Play här

Anna Wikfalk är mindfulness-expert och en av rösterna du hör i Mindfulness Appens övningar.
Anna Wikfalk är mindfulness-expert och en av rösterna du hör i Mindfulness Appens övningar.

Viktigt ha en vänlig attityd till dig själv

Anna Wikfalk är mindfulness-expert och en av huvudlärarna i Mindfulness Appen. Hon menar att ett värdefullt sätt att få in mindfulness i sin vardag är att avdramatisera det och inte göra det till en ännu en sak man måste göra.

– Egentligen är mindfulness inte någonting som vi gör alls, utan ett tillstånd och en attityd till livet som gör det lite lättare att hantera. Men för att hamna i det tillståndet och i den attityden behöver de allra flesta av oss öva. Så första tipset är att försöka ha en vänlig attityd till dig själv, säger Anna Wikfalk.

Anna Wikfalks tips för att få in mindfulness som en rutin i vardagen

  • Testa att meditera en stund varje morgon eller varje kväll. En del av oss är morgonmänniskor och för andra funkar det bättre på kvällen. Se vad som funkar bäst för dig. Börja med det som känns enklast.
  • Prova att rikta full uppmärksamhet till något som du gör. På det sättet ger du dig också återhämtning genom att öva i vardagen utan att göra en specifik övning. När du till exempel duschar, bestäm dig för att vara så uppmärksam och närvarande som du kan. Notera hur vattnet känns mot din hud, känn temperaturen och tillåt dig själv att njuta av det du gör istället för att missa upplevelsen som vi lät gör när vi står och tänker på något annat.
  • Ta första klunken av morgonkaffet med full närvaro. Känn värmen i händerna från koppen. Ta ett djupt andetag och känn hur kaffet doftar innan du tar din första klunk.
  • Gör en 3-minuters meditationsövning före lunch på ditt arbetsrum eller på toaletten.
  • Testa att göra matlagningen till en mindfulness-stund genom att så gott det går vara närvarande när du hackar maten och uppmärksamma dofter när du steker eller kokar.
  • Ladda ner Mindfulness Appen som är ett bra hjälpmedel till att få in mindfulness i din vardag. Genom att ställa in påminnelser när du vill meditera kan vi lättare komma ihåg våra rutiner.
Annons
Annons
Annons