Annons

”Så kan invandrares skolresultat förbättras”

Foto: Lars Pehrson

Åtgärder mot skolsegregation är sannolikt inte effektiva för att förbättra utrikes födda elevers resultat. I en ny rapport visar vi på tre andra vägar för att minska studiegapet, skriver forskarna Hans Grönqvist och Susan Niknami.

Under strecket
Publicerad

Den senaste Pisa-undersökningen visade glädjande nog en uppgång i svenska elevers skolresultat. Men det var det många elever som inte kunde delta i undersökningen på grund av bristande kunskaper i svenska. Antalet elever i det svenska skolsystemet som är födda i ett annat land har ökat kraftigt på senare år. Mellan 2010 och 2017 fördubblades andelen utrikes födda elever i årskurs 9, från 6 till 13 procent. I en ny SNS-rapport som lanseras i dag har vi, med hjälp av ett omfattande datamaterial, undersökt hur studieresultaten skiljer sig åt mellan inrikes och utrikes födda elever, både i grundskolan och på gymnasiet.

Rapporten undersöker skolresultat för elevkullar under nästan 30 år, mellan åren 1990–2017, och studerar skillnader i medelbetyg, gymnasiebehörighet, val av studieprogram till gymnasiet samt avslutad gymnasieexamen. Dessutom analyseras vilka bakgrundsfaktorer, så som bostadsområde och val av skola, som samvarierar med skillnaderna i studieresultat.

Annons
Annons
Annons