Hela denna artikel är en annons

Så kan företag skydda sig mot desinformation

Hur väl rustad är din organisation när det kommer till falska nyheter, rykten i sociala medier och en värld styrd av algoritmer?

Med SvD Företag får ni hjälpen som behövs.

Uppdaterad
Publicerad

Världen förändras snabbare än någonsin tidigare och motsättningarna är många. I och med digitaliseringen – och att vem som helst nu kan nå ut till en stor publik – kan falska nyheter snabbt få spridning. Samtidigt visar undersökningar att både vuxna och unga läsare har svårt att skilja sant från falskt.

”Lättare att fatta smarta affärsbeslut”

Därför har Svenska Dagbladet skapat SvD Företag, för att underlätta för organisationer och medarbetare att få tillgång till en gemensam prenumeration som ger full tillgång till SvD:s journalistik.

– Genom trovärdiga nyheter, skarpa analyser och relevanta insikter rustar våra journalister organisationer för vår tids utmaningar – och möjligheter. SvD Företag gör det enklare att hålla koll både på din egen bransch och världen utanför. Allt för att ni ska kunna fatta smartare affärsmässiga beslut, forma starkare strategier och kommunicera mer effektivt, säger Svenska Dagbladets redaktionschef Maria Rimpi.

EXTERN LÄNK: Ge ditt företag tillgång till SvD Digitalt!

Dagsaktuella kunskaper

Sedan starten hösten 2018 har hundratals företag, skolor och organisationer använt sig av SvD Företag. Tolkresurs Sverige är ett av dessa företag.

– Med SvD Företags enkla och anpassningsbara upplägg är det enklare än någonsin att erbjuda riktiga nyheter till våra medarbetare. En pålitlig och världsomspännande nyhetsbevakning med lokal förankring underlättar för oss att tolka den vardag vi alla verkar i. Svenska Dagbladet håller våra kunskaper dagsaktuella och vi blir mer förberedda inför nästa uppdrag, säger John Söderberg, HR- och rekryteringsansvarig på Tolkresurs Sverige.

”Motpol till falska nyheter”

Med SvD Företag får företag och organisationer tillgång till prisbelönad kvalitetsjournalistik från några av landets bästa journalister. Allt innehåll bygger på tydliga principer om faktakoll och källkritik och en journalistisk värdegrund som slår fast att Svenska Dagbladet ska vara opartisk.

– Det vi publicerar ska så långt det är möjligt vara bekräftat av flera olika källor och vi jobbar hårt för att allt vårt innehåll ska vara faktakollat och korrekt. Ibland gör vi ändå fel och då rättar vi skyndsamt det som blivit felaktigt, säger redaktionschef Maria Rimpi.

Självklart ska det i ett demokratiskt samhälle även finnas möjlighet att föra fram nya idéer och starka åsikter. Också det finns i Svenska Dagbladet.

– Men när vi publicerar opinionsmaterial märker vi ut det tydligt så att läsarna ska veta att det är argumenterande texter. På det här sättet blir vi en motpol till falska nyheter och desinformation, säger Maria Rimpi.

EXTERN LÄNK: Ge ditt företag tillgång till SvD Digitalt!

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons