Annons

Så kör du säkert i höst och vinter

Hala och blöta vägar, isiga rutor och kalla morgnar. Vintern är bara ett par månader bort. Det finns flera faktorer som är viktiga att tänka på inför och under vintern för att dina bilresor ska vara säkra.

– Främsta tipset är att ha rätt däck för rätt årstid, säger Ulrich Szymczak, produktchef på Mercedes-Benz.

Ulrich Szymczak, produktchef på Mercedes-Benz, menar att en fyrhjulsdriven bil är en bra livförsäkring på vägarna. Men det finns andra detaljer som är viktiga att tänka på.
Ulrich Szymczak, produktchef på Mercedes-Benz, menar att en fyrhjulsdriven bil är en bra livförsäkring på vägarna. Men det finns andra detaljer som är viktiga att tänka på. Foto: Daimler AG - Global Communicatio / MediaPortal Daimler AG

Vintermånaderna sticker ut när det kommer till bilolyckor i Sverige. Det är inte särskilt konstigt med tanke på att det är mörkt stora delar av dygnet och ofta minusgrader. Särskilt olycksdrabbade är skolloven då många tar bilen norrut till fjällen.

Ulrich Szymczak, produktchef på Mercedes-Benz, menar att en fyrhjulsdriven bil är en bra livförsäkring på vägarna. Men det finns andra detaljer som är viktiga att tänka på.

– Det finns många som slarvar och kör på friktionsdäck året runt. Att köra på vinterdäck på sommaren är lika dumt som att köra sommardäck på vintern. Analysera vad som passar för just din bil utifrån var du mest kör, säger han.

Körvanor påverkar

Szymczak pekar också på att det är körvanorna som ska styra valet av vinterdäck snarare än bilmodell. Om du kör mycket i Stockholms innerstad kan nordiska friktionsdäck vara en bra lösning, utanför innerstan kan dubbdäck vara ett bättre val, menar han.

– Det pratas mycket om de asfaltspartiklar som dubbdäcken river upp från vägytan och hur de på verkar miljön. Det är inte bra men samtidigt måste man se till säkerheten först och då kan dubbdäck vara ett bättre val säger han.

Den bästa kombinationen vintertid är fyrhjulsdrift och bra däck. Men det är viktigt att vara medveten om att fyrhjulsdrift inte kortar bromssträckan utan ökar förarens kontroll på vägarna. I södra delarna av Sverige där vintern ofta innebär regn och kyla snarare än snö har fyrhjulsdrift flera fördelar.

Anpassar sig efter förhållandena

Mercedes-Benz fyrhjulssystem 4MATIC (läs mer i faktaruta) anpassar sig efter förhållandena på vägen och ger föraren stabilitet och kontroll. Vid en lång bilresa, från exempelvis södra Sverige till fjällen, kan förhållandena förändras dramatiskt, något som föraren måste anpassa sig efter.

– Det är en tuff situation vid en lång resa, man måste göra ett medvetet däckval. Kör man till fjällen en gång om året, då fungerar nordiska friktionsdäck fint enligt min mening. Man måste läsa på och veta vad man behöver inför resan, säger Szymczak

Han fortsätter.

– Mina tips är att läsa på, ställa frågor och välja däck utifrån de körvanor man har. Det tillsammans med att man kör lugnt och med respekt för andra höjer säkerheten.

Vill du veta mer om 4MATIC? Läs här.

Andra saker att tänka på när du kör i vintertid:

Kontrollera lufttryck och mönsterdjup:

Kontrollera med jämna mellanrum lufttrycket i däcken, det finns en risk att lufttrycket minskar när det är kallt ute. Kontrollen även att mönsterdjupet är korrekt, om djupet är mindre än 3 millimeter byt däck. Nordiska friktionsdäck ska ha ett mönsterdjup på minst 4-5 millimeter för att fungera optimalt.

STRO, The Scandinavian Tire & Rim Organization, har efter undersökningar tagit fram de här tipsen:

  • På våt is har dubbdäck något bättre egenskaper än dubbfria däck för nordiska förhållanden.
  • På rå is och hård snö har dubbade däck och nordiska friktionsdäck likvärdiga egenskaper.
  • På lös snö har nordiska friktionsdäck något bättre egenskaper än dubbdäck.

Spolarvätska:

Kontrollera att spolarvätskan är korrekt blandad och inte fryser i minusgrader.

Isskrapa och filtar:

Ta bort all is från rutorna innan du kör, att köra med isfläckar på rutorna ökar risken för olyckor. Ha också alltid filtar liggande i bilen ifall att olyckan är framme och du tvingas vänta i bilen när det är kallt ute.

Ulrich Szymczak, produktchef på Mercedes-Benz, menar att en fyrhjulsdriven bil är en bra livförsäkring på vägarna. Men det finns andra detaljer som är viktiga att tänka på.

Foto: Daimler AG - Global Communicatio / MediaPortal Daimler AG Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X