Annons

Så kan du hjälpa en senior att julhandla

Hela nio av tio vill lära sig mer om digitala verktyg för att underlätta vardagen och majoriteten skulle gärna få hjälp av en familjemedlem om det var möjligt, enligt en undersökning av Klarna.
Hela nio av tio vill lära sig mer om digitala verktyg för att underlätta vardagen och majoriteten skulle gärna få hjälp av en familjemedlem om det var möjligt, enligt en undersökning av Klarna.

Coronaåret 2020 har fått allt fler seniorer att shoppa online. För många går det utmärkt. Men en stor andel skulle vilja lära sig ännu mer och allra helst vill de bli hjälpta av sina familjemedlemmar och vänner.

– Därför vill vi påminna yngre om att de spelar en viktig roll i kunskapsförmedling till äldre generationer, säger Christian Cabau på Klarna.

Coronapandemin har lett till att fler seniorer shoppar digitalt. De senaste åren har det varit en tydlig trend att de över 65 år varit den snabbast växande kundgruppen på nätet. När pandemin slog till under våren ökade åldersgruppen kraftigt sin andel av köpen inom mat- och apoteksvaror under väldigt kort tid i en takt som motsvarade flera års utveckling på bara ett par månader.

Men det digitala skiftet har inte varit helt smärtfritt – det visar en ny undersökning som Klarna genomfört bland de seniorer som redan är igång och shoppar online. Även om undersökningen visar att en av tre tycker att deras tekniska färdigheter har blivit bättre under året så är det bara hälften som känner att de kan uträtta sina vardagssysslor online obehindrat.

Gör skillnad i någons liv

Färre än en av fem känner att de får all hjälp de behöver. Hela nio av tio vill lära sig mer om digitala verktyg för att underlätta vardagen och majoriteten skulle gärna få hjälp av en familjemedlem om det var möjligt.

– Onlineshopping har verkligen slagit igenom i de äldre åldersgrupperna, samtidigt som det är tydligt att de vill lära sig ännu mer. Därför vill vi med initiativet “Shoppa med en senior” påminna yngre generationer om att de spelar en viktig roll i kunskapsförmedling till äldre generationer, säger Christian Cabau på Klarna.

Inför denna jul, när allt inte är som vanligt, kan du göra stor skillnad. När den äldre generationen behöver köpa de flesta julklappar online kan hjälp från en familjemedlem vara en stor trygghet.

För att underlätta det viktiga uppdraget har Klarna tagit fram allt från guidande manus för telefonsamtal, checklistor och ett test för att äldre ska kunna säkerställa att de har koll på alla viktiga aspekter av onlineshopping. Allt går att ta del av på Klarnas kunskapshubb “Shoppa med en senior”.

Mer om undersökningen:

  • Av de seniorer som i dag shoppar självständigt på nätet så upplever en av tre (36%) att deras tekniska färdigheter har blivit bättre under året.
  • Strax över hälften (55%) känner att de obehindrat kan uträtta sina vardagssysslor på nätet.
  • Så många som nio av tio (85%) skulle vilja lära sig mer om digitala verktyg för att underlätta vardagen.
  • Tyvärr är det färre än en av fem (18%) som känner att de får all hjälp de behöver.
  • En av tre (30%) föredrar att lära sig allt själv, men majoriteten (56%) skulle vilja ha hjälp av en familjemedlem för att lära sig mer.
Annons
Detta är en annons från Klarna, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.