SvD Perfect Guide

Så inreder du för bättre hälsa

Foto: Hästens

Inredning gör skillnad för vårt välmående – åtminstone om vi ska tro bokaktuella neurodesignern Isabelle Sjövall. Med forskning i ryggen ger hon sina bästa stylingtips.

Text: Elin Liljero Eriksson - 24 november 2020
Annons

Designa för återhämtning
– En mer spartanskt grund med en dov midnattsblå nyans och gardiner med ordentlig mörkläggning kan göra stor skillnad för sömnen. Mjuka, taktila material med lite tyngd, som tyngdfiltar och tyngdtäcken, aktiverar kroppens naturliga frisättning av hormonet oxytocin, vilket hjälper till att lättare slappna av. Likaså att rummets temperatur är sval. Slutligen bör sovrummet vara en fristad fri från skärmar.

Underskatta inte mysfaktorer
– Vi är sociala varelser skapade för att vara tillsammans med andra. Miljöer med en ombonad känsla och nedtonad varm belysning (tänk lägereld) kan därför ha en positiv inverkan på vår sinnesstämning. Runda bord upplevs som mindre konfrontativa. Vassa former, som skarpa hörn eller kanter, kan ha en motsatt effekt och aktivera hjärnans primitiva känslosystem (på savannen kunde vassa föremål innebära fara). Även ett rums temperatur kan spela roll eftersom vi har en tendens att projicera fysisk temperatur och värme psykologiskt på andra omkring oss vilket gör att vi uppfattar dem som varmare och mer generösa.