X
Annons
X
Recension

Elisabeth Frieberg, ”Island highway” Så här skulle en karta över en inre resa kunna se ut

Elisabeth Frieberg vallfärdade till konstnären och minimalisten Agnes Martins trakter i västra Kanada. Utställningstiteln refererar till vägen längs Vancouver Islands kustlinje. Hennes intryck av landskapet blir som en vacker, hemlig skrift.

Elisabeth Frieberg, ”Vancouver Island, whale, wave”, 2018. Olja på duk. Foto: Andréhn-Schiptjenko

Macklin och Vancouver i Kanada. Taos i New Mexico i USA. Geografin är viktig i Elisabeth Friebergs verk. Hennes konst börjar alltid i naturen. Men glöm ett klassiskt landskapsmåleri. Istället handlar det om fragment och associationer. Den sobra paletten har färgats av platsernas kolorit.

Verkligheten är kraftkällan varifrån Fribergs abstrakta verk hämtar sin energi. Hon är dock ingen reseskildrare som samlar fakta utan snarare en poet som drabbas av intryck som hon återger. De stora dukarna, som just nu visas på Andréhn-Schiptjenko, är som en vacker, hemlig skrift. Så skulle minnena kunna nedtecknas. Så skulle en karta över en inre resa se ut. I de gåtfulla mönstren irrar det förflutnas skuggor.

Elisabeth Frieberg, ”Vancouver Island, whale, wave”, 2018. Olja på duk.

Foto: Andréhn-Schiptjenko Bild 1 av 5

Elisabeth Frieberg, ”Squamish, portrait”, 2018. Olja på duk.

Foto: Andréhn-Schiptjenko Bild 2 av 5

Elisabeth Frieberg, ”Macklin, hawk, field”, 2018. Olja på duk

Foto: Andréhn-Schiptjenko Bild 3 av 5

Elisabeth Frieberg, ”Muff, Vancouver Island, 2018. Olja på duk.

Foto: Andréhn-Schiptjenko Bild 4 av 5

Elisabeth Frieberg, ”Squamish, mountain view, 2018. Olja på duk.

Foto: Andréhn-Schiptjenko Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X