Annons

The handmaidenSå här ser intelligens ut på film

Foto: Nonstop

Heta känslor mellan en japansk arvtagerska och hennes kammarjungfru där vi inte vet vem som förför vem. Chan-wook Parks ”The handmaiden” är en allvarsam lek som balanserar det sexiga och det söta.

Under strecket
Publicerad

Vi har å ena sidan ett Japan, å andra sidan ett Korea. Tiden är cirka 1930, vilket innebär en relation av dominans och underkastelse: det förra ockuperar det senare. Vidare har vi ett raffinerat spel med identiteter och nationaliteter, en uppvisning i bedrägerier och perversioner: en berättelse som ekonomiserar med informationen och manipulerar med perspektiven, lekfullt och samtidigt med sträng precision.

På ett koreanskt lantgods sitter en japansk arvtagerska, Hideko, ung och okunnig om världen utanför murarna, föräldralös och rigoröst bevakad av en liderlig (koreansk) onkel. Denne, en svårt skuldsatt pornografikonnässör, har sina egna planer för hennes förmögenhet. Till godset anländer den japanske greven Fujiwara, som varken är japan eller greve utan istället en simpel koreansk äventyrare med sina lystna ögon på Hidekos pengar.

Annons
Annons
Annons