Annons
X
Annons
X
Facebook 10 år

Från poke till live – så har Facebook förändrats

På måndag har Facebook funnits i Sverige i 10 år. Det sociala mediet har haft många utseenden och funktioner genom åren – minns du de här?

Så här såg en profilsida på Facebook ut 2006.

Foto: Facebook Bild 1 av 1

Bild 1 av 11

2006 – Vad är en poke?

Så här såg en profilsida på Facebook ut 2006.
Så här såg en profilsida på Facebook ut 2006. Foto: Facebook

Egentligen har Facebook funnits sedan 2004. Då lanseras studenten Mark Zuckerbergs verk på några utvalda collegeskolor i USA. 2005 adderas ytterligare några skolor och 2006 öppnas det sociala mediet upp för världen. När Facebook kommer till Sverige samma år har prefixet ”The” fallit bort från Facebook.

Fråga: Vad är en poke? Svar: Vi vet ungefär lika lite som du.

Profilsidan visar vid den här tiden exakt allt en person gör på Facebook. Att skicka en så kallad ”poke” till någon är vanligt. Det är ett sätt att dra till sig en annan användares uppmärksamhet. Det finns till och med en frågesida för vad en ”poke” är. Där står det följande:

”Fråga: Vad är en poke? Svar: Vi vet ungefär lika lite som du. Vi tänkte att det kunde vara kul att ha en funktion som inte har något specifikt syfte och se vad som händer. Så lek med det, för du kommer inte att få någon förklaring från oss”.

Poke-funktionen finns kvar än i dag, men är undangömd och används inte i någon större utsträckning.

Några fler funktioner som introduceras det här året är bland annat möjligheten att skriva en status, nyhetsflödet, och delningsknappen. Med andra ord några av de mest centrala delarna av Facebook numera.

Annons
X
Annons
X

En profilbild 2007.

Foto: Facebook Bild 1 av 1

Bild 2 av 11

2007 – Skriv i tredjeperson

En profilbild 2007.
En profilbild 2007. Foto: Facebook

Facebook finns fortfarande bara på engelska. Man är tvungen att inleda en status med ”is” och att skriva om sig själv i tredjeperson. Detta tas dock bort under året.

Det händer mycket kring Facebook 2007. Videor börjar synas i flödet och sidor för företag, artister och liknande introduceras. Facebook har redan drygt 50 miljoner användare.

Annons
X
Annons
X

Så här såg det ut på Facebook 2008.

Foto: Facebook Bild 1 av 1

Bild 3 av 11

2008 – Chatten lanseras

Så här såg det ut på Facebook 2008.
Så här såg det ut på Facebook 2008. Foto: Facebook

Det mesta av kommunikationen på Facebook sker genom att skriva på varandras ”walls”. Till exempel för att skriva en födelsedagshälsning. Något som fortfarande är en av Facebooks mest populära användningsområden. Men nu kommer chatten in i bilden. Det går plötsligt att prata med en annan Facebook-användare privat.

”Networks” är en funktion som används vid den här tiden för att hitta ett område man hör hemma i. Till exempel en skola eller en ort. Dessa nätverk har sedemera mer eller mindre försvunnit från Facebook.

2008 lanserar Apple sin App Store. Därmed passar man på att släppa en app för Iphone.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Annons
    X
    Annons
    X

    Grundaren Mark Zuckerbergs konto 2009.

    Foto: Facebook Bild 1 av 1

    Bild 4 av 11

    2009 – Lajka loss

    Grundaren Mark Zuckerbergs konto 2009.
    Grundaren Mark Zuckerbergs konto 2009. Foto: Facebook

    Det här året blir flödet mer likt Twitter, med kronologiska statusuppdateringar.

    En annan nyhet är att Facebook låter dig anpassa säkerhetsinställningarna beroende på vilka du vill dela dina inlägg med.

    Det diskuterades först om lajk-knappen skulle vara en stjärna eller ett plus.

    Men den största nyheten 2009 är onekligen lajk-knappen. Knappen kom först som ett tillägg genom appen Friendfeed redan 2007, som sedan blev uppköpt av Facebook. Men 2009 inkluderas den för alla användare.

    Det diskuterades först om lajk-knappen skulle vara en stjärna eller ett plus, men den ikoniska tummen upp har blivit ett kulturellt fenomen.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Facebook genomgick en del designförändringar 2010.

    Foto: Facebook Bild 1 av 1

    Bild 5 av 11

    2010 – Små designförändringar

    Facebook genomgick en del designförändringar 2010.
    Facebook genomgick en del designförändringar 2010. Foto: Facebook

    Nu får Facebook-användare se sina notifieringar i toppen av sidan. Överlag får Facebook några mindre designförändringar. Lajk-knappen går nu att använda även för kommentarer.

    Detta år har filmen ”The Social Network” premiär, filmen om hur Facebook startades av Mark Zuckerberg.

    Facebook når nu 500 miljoner människor världen över.

    Annons
    X
    Annons
    X

    2011 gick det att lägga upp en omslagsbild.

    Foto: Facebook Bild 1 av 2

    Facebook lanserar Messenger 2011.

    Foto: Facebook Bild 2 av 2

    Bild 6 av 11

    2011 – Omslagsbilder och Messenger

    2011 gick det att lägga upp en omslagsbild.
    2011 gick det att lägga upp en omslagsbild. Foto: Facebook

    Plötsligt får du anpassa din profilsida ännu mer genom en så kallad omslagsbild. Dessutom kan du nu se hela din Facebook-historik i en tidslinje. Därmed tar Facebook ett steg bort från att visa intressen och fokuserar mer på vad du lägger upp.

    Facebook har lånat av Twitter många gånger genom åren.

    En annan nyhet är att du kan se realtidsuppdateringar i den så kallade ”tickern”, en del av sidan som visar vad andra användare gör på sajten. Många användare är missnöjda med nyheterna, men sajten växer ändå rekordartat vid den här tiden.

    Facebook har lånat av Twitter många gånger genom åren. En funktion som är klart inspirerad av detta är att det nu går att följa människor som du inte är vän med.

    2011 introducerar också Facebook sin meddelande-app Messenger. Detta blir en utbrytare gentemot chatten. I dag har Messenger mer än 800 miljoner användare.

    Facebook lanserar Messenger 2011. Foto: Facebook
    Annons
    X
    Annons
    X

    En Facebook-profil 2012.

    Foto: Facebook Bild 1 av 1

    Bild 7 av 11

    2012 och 2013 – Små förändringar

    En Facebook-profil 2012.
    En Facebook-profil 2012. Foto: Facebook

    Det sker inga stora förändringar på sajten 2012. Vyn för att titta på foton förändras en del, då det blivit en av de mest populära funktionerna på Facebook.

    Det sociala mediet Instagram köps av Facebook 2012. Köpesumman: 1 miljard dollar, motsvarande nästan 9 miljarder kronor i dagens växelkurs.

    2013 sker det mindre justeringar. Framförallt får bilderna större fokus och tidslinjen skärs ner från två kolumner till en kolumn. Nu går det också, likt Twitter, att använda hashtags på Facebook.

    Annons
    X
    Annons
    X
    Foto: Facebook Bild 1 av 1

    Bild 8 av 11

    2014 – Viralgranskningen tar fart

    Foto: Facebook

    Algoritmen ändras och man lånar än en gång från Twitter genom att lista ”Trending stories”. Nu går det också att redigera sitt inlägg eller sin kommentar i efterhand.

    Man börjar nu lyssna mer på användarna och samla in feedback. Dels för att reklamen ska bli mer relevant för användarna, men också för att göra sajten mer användarvänlig.

    Man försöker också komma åt bluffhistorier snabbare. Metro lanserar 2014 Viralgranskaren, som ska granska sanningshalten i historier som sprids på Facebook.

    Facebook köper meddelandetjänsten Whatsapp detta år.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Instant articles gör entré.

    Foto: Facebook Bild 1 av 1

    Bild 9 av 11

    2015 – Når miljarden

    Instant articles gör entré.
    Instant articles gör entré. Foto: Facebook

    När 2015 går mot sitt slut lanserar Facebook live-streaming. Till en början är funktionen reserverad endast för kändisar.

    En omdebatterad funktion i mediekretsar är Facebooks Instant Articles, som gör det enklare att läsa artiklar direkt i Facebook. Den funktionen lanseras 2015.

    Facebook når en stor milstolpe detta år när en miljard människor loggar in på sajten under ett dygn.

    Annons
    X
    Annons
    X

    2016 introduceras nya reaktioner på Facebook.

    Foto: Mary Altaffer/AP Bild 1 av 1

    Bild 10 av 11

    2016 – Live-video och nya reaktioner

    2016 introduceras nya reaktioner på Facebook.
    2016 introduceras nya reaktioner på Facebook. Foto: Mary Altaffer/AP

    De senaste åren har inte designen ändrats särskilt mycket på Facebook. Istället är det funktionerna som det satsas på.

    Videor blir alltmer framträdande, och då särskilt live-videor. Ett exempel på en live-video som slår igenom stort är ”Chewbacca mom”, en video med en kvinna som testar en mask med Star Wars-karaktären Chewbacca.

    Istället för en tumme upp kan du till exempel ”hjärta” något.

    En annan nyhet som kommer i början av året är att det nu går att reagera med mer än bara lajk på inlägg. Istället för en tumme upp kan du till exempel ”hjärta” något.

    Facebook har flera gånger varit inblandade i kontroverser, men i år sker en av de mest allvarliga skandalerna. Techsajten Gizmodo publicerar en rad artiklar som visar på hur Facebooks anställda skriver om ”trending topics” även om de inte är trender och systematiskt väljer bort innehåll från konservativa källor.

    En annan händelse som får stor uppmärksamhet rör Facebooks censur. Den norska tidningen Aftenpostens chefredaktör Espen Egil Hansens öppna brev till Mark Zuckerberg om att det är orimligt att Facebook censurerar en bild på en naken flicka från Vietnamn-kriget får spridning. Facebook backar efter att fått utstå hård kritik.

    2016 berättar Facebook också att man i högre grad ska motverka artiklar som anses vara klickfiske. Man vill också få in fler användare in på Messenger, genom att blockera de som inte skickar meddelanden via appen.

    Annons
    X
    Annons
    X

    Vad kommer att hända på Facebook i framtiden?

    Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

    Bild 11 av 11

    Facebooks framtid

    Vad kommer att hända på Facebook i framtiden?
    Vad kommer att hända på Facebook i framtiden? Foto: Janerik Henriksson/TT

    Hur kommer Facebook att användas i framtiden? Journalisten Emanuel Karlsten har stor kunskap om Facebook och han säger att en trend numera är att folk använder grupper i stor utsträckning.

    – Facebook är bra där. Till skillnad från sidor skapas innehåll på ett mer demokratiskt sätt.

    Facebook har tagit det gamla forumet och gjort det bättre.

    Han pekar på att det finns en hemslöjdsgrupp som har 270 000 medlemmar. Och sminkgrupper som använder live-funktionen för att visa för medlemmarna hur man sminkar sig varje dag.

    – Det finns alltid en grupp för ett intresse. Facebook har tagit det gamla forumet och gjort det bättre, säger Emanuel Karlsten.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X