Annons

MalvakvartettenSå här borde det alltid vara – ungt och kontrastrikt

Malvakvartetten med Linnea Hällqvist, Knapp Brita Pettersson, Maria Jonsson och Maja Molander.
Malvakvartetten med Linnea Hällqvist, Knapp Brita Pettersson, Maria Jonsson och Maja Molander. Foto: Nadja Sjöström

Ung musik och ung publik ramar in Malvakvartettens gästspel i Konserthusets koncept ”Ny fredag”. Sofia Nyblom njuter av mötet mellan olika temperament i mjuk klubbatmosfär.

Publicerad

Det är en utmaning att hitta klubbkänslan i en konsertsal som också poserar som konstmuseum, men vin och musik gifter sig ju gärna. Och en och annan ur den musikhögskoleprofilerade publiken instagrammar de fantasifulla takkronorna innan låtlistan i högtalarna bryts av Malvakvartettens entré. De är klädda i salens färgskala, en ung kvartett född 2008 i Göteborg som via studier i Berlin placerat sig som nyfikna innovatörer med sikte på just det unga. Konceptet ”Ny fredag” presenterar ett helt och håller kvinnoprofilerat program. Men det mest påfallande är inte likheten sinsemellan tonsättarna, utan snarare kontrasten mellan de olika temperamenten.

Caroline Shaws ”Entr’acte” är den perfekta öppningen, ett verk som drar lyssnaren vid näsan när fragmenten av en Haydnkvartett splittras upp, roteras, spelas på tvären och skruvas till en uppkäftig menuett. Den New York-baserade kompositören och multimusikern skriver för världsledande solister, producerar skivor med Kanye West och sjunger i en avantgardistisk ensemble. Dessutom var hon 2013 den yngsta Pulitzer-pristagaren någonsin. Till viss del påminner Shaws teatrala mellanakt om Charles Ives: det är lite grann som att stå utanför ett övningsrum och lyssna på en repetition, samtidigt som något helt annat spelas tvärsöver korridoren.

Annons
Annons
Annons