Annons
X
Annons
X

Så har bilreklam spelat på våra känslor genom åren

Hur marknadsföringen ser ut har skiftat stort genom bilens historia. Vissa tider har det varit krass konsumentupplysning. Andra gånger har bilköparnas känslocentrum varit måltavla.

Zlatan Ibrahimović ur en av sina omtalade reklamfilmer för Volvo.
Zlatan Ibrahimović ur en av sina omtalade reklamfilmer för Volvo. Foto: Volvo

I en av de senaste årens mest omtalade svenska reklamkampanjer sågs Zlatan Ibrahimović skena genom ett vinterlandskap med en jaktbössa i famnen. Han hoppade jämfota ned i en isvak, gosade med sin fru och sina barn – samt körde Volvo XC70 i ett kallt och snöigt fjällandskap. Allt medan hans röst hördes recitera strofer ur nationalsången ”Du gamla du fria”.

Inte ett ord om bilens egenskaper eller teknik, den här reklamen syftade endast till att väcka känslor hos mottagaren – inte upplysa bilköparna om produkten.

Enligt Volvo Cars steg försäljningen av den redan då åldrade XC70-modellen markant efter att filmen hade rullat i traditionella tv-kanaler samt spridits på internet. Sedan dess har man gjort flera kampanjer av samma snitt, där en framgångsrik livsstil framhävs utan konkreta fakta eller argument.

Annons
X

Så har det inte alltid varit. På 1970-talet var annonserna fyllda med argumenterande texter som noggrant redogjorde för bilens innehåll. Per-Börje Elg arbetade med marknadsföring och bilbroschyrer hos tillverkaren Saab under åren 1980–2000.

Stäng

HARRISONS HISTORIA – utvalda händelser och fenomen varje vecka direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se
    Per-Börje Elg, med mångårig erfarenhet av marknadsföring av bilar. Foto: Gunnar Smith

    – När jag började var det fortfarande en bil vi gjorde reklam för, men i slutet var det ett varumärke. På 1970-talet gällde det att med logik förklara bilen.

    Att bilreklamen växlar mellan mer och mindre konkretion är ingen nyhet. Redan på 1920-talet började den amerikanska biltillverkaren Jordan att experimentera med tidningsannonser där annonstexten snarast var ett slags dikter.

    ”Somewhere West of Laramie there’s a broncho-busting, steer-roping girl who knows what I’m talking about.” Så inleds annonsen för Jordan Playboy, publicerad i tidningen The Saturday Evening Post den 23 juni 1923. Foto: Privat

    Självdistans är sällsynt i reklam, men att använda humor har varit ett populärt grepp i vissa perioder.

    Exempelvis hade Volkswagen mycket kavata annonser i USA i början av 1960-talet där Typ 1 (”Beetle”, ”Bubblan”) marknadsfördes. I en av dem var det en bild på en månlandare med texten (fritt översatt) ”Den är ful, men den tar dig dit du ska.”

    – Volkswagen var nydanande med att ha fotografier i annonserna, tidigare var det nästan uteslutande tecknade illustrationer, säger Per-Börje Elg.
    Humortråden plockades ett par decennier senare upp av Porsche i USA som till exempel skrev så här i en annons: ”Ärligt talat, tillbringade du din ungdom med att drömma om en Nissan eller Mitsubishi?” I en annan annons stod ”Det snabbaste sättet att färdas och ändå slippa flygplansmat.”

    Foto: Privat, Privat

    Bilden till vänster: ”Ärligt talat – tillbringade du din ungdom med att drömma om en Mitsubishi eller Nissan?” Att ge konkurrenter en glidtackling är sällsynt, men i början av 1990-talet var Porsche hårt trängda av vikande försäljning och risiga finanser. Då tog firmans amerikanska reklambyrå ut svängarna för att ge de japanska uppstickarna en knäpp på näsan. Till höger: ”Äntligen ett irrationellt skäl att köpa en Volvo.” Självdistans är ovanligt i reklam, men när Volvo i USA lanserade h240 GLT vågade reklambyrån spegla den nya, sportiga modellen mot märkets rykte som först och främst ett rationellt och lite tråkigt bilval.

    Även Volvos amerikanska reklam var under många år fylld av både humor och viss självdistans. ”Hur man genomlever en medelålderskris med värdighet” stod det i en annons för 740 Turbo och rubriken för 240 GLT löd ”Äntligen ett irrationellt skäl att köpa en Volvo”.

    Bilreklam är, precis som all annan reklam, en spegling av sin samtid. När krocksäkerhet eller miljö debatterats har det synts i annonserna. 2010-talet har hittills dragit åt det livsstilsinriktade och föga konkreta i bilreklamen.

    Men kanske blir det en snabb renässans för den mer konkreta reklamen i takt med att miljökraven ökar och ny teknik, elbilar till exempel, behöver förklaras.

    Zlatan Ibrahimović tar farväl av svensk landslagsfotboll i reklamfilmen för Volvo V90. Foto: Volvo
    Annons
    Annons

    Zlatan Ibrahimović ur en av sina omtalade reklamfilmer för Volvo.

    Foto: Volvo Bild 1 av 5

    Per-Börje Elg, med mångårig erfarenhet av marknadsföring av bilar.

    Foto: Gunnar Smith Bild 2 av 5

    ”Somewhere West of Laramie there’s a broncho-busting, steer-roping girl who knows what I’m talking about.” Så inleds annonsen för Jordan Playboy, publicerad i tidningen The Saturday Evening Post den 23 juni 1923.

    Foto: Privat Bild 3 av 5
    Foto: Privat, Privat Bild 4 av 5

    Zlatan Ibrahimović tar farväl av svensk landslagsfotboll i reklamfilmen för Volvo V90.

    Foto: Volvo Bild 5 av 5
    Annons
    X
    Annons
    X