Annons

Så har bilreklam spelat på våra känslor genom åren

Hur marknadsföringen ser ut har skiftat stort genom bilens historia. Vissa tider har det varit krass konsumentupplysning. Andra gånger har bilköparnas känslocentrum varit måltavla.

Publicerad
Zlatan Ibrahimović ur en av sina omtalade reklamfilmer för Volvo.
Zlatan Ibrahimović ur en av sina omtalade reklamfilmer för Volvo. Foto: Volvo

I en av de senaste årens mest omtalade svenska reklamkampanjer sågs Zlatan Ibrahimović skena genom ett vinterlandskap med en jaktbössa i famnen. Han hoppade jämfota ned i en isvak, gosade med sin fru och sina barn – samt körde Volvo XC70 i ett kallt och snöigt fjällandskap. Allt medan hans röst hördes recitera strofer ur nationalsången ”Du gamla du fria”.

Zlatan Ibrahimović ur en av sina omtalade reklamfilmer för Volvo.

Foto: Volvo Bild 1 av 5

Per-Börje Elg, med mångårig erfarenhet av marknadsföring av bilar.

Foto: Gunnar Smith Bild 2 av 5

”Somewhere West of Laramie there’s a broncho-busting, steer-roping girl who knows what I’m talking about.” Så inleds annonsen för Jordan Playboy, publicerad i tidningen The Saturday Evening Post den 23 juni 1923.

Foto: Privat Bild 3 av 5
Foto: Privat, Privat Bild 4 av 5

Zlatan Ibrahimović tar farväl av svensk landslagsfotboll i reklamfilmen för Volvo V90.

Foto: Volvo Bild 5 av 5
Annons
Annons
Annons
Annons