X
Annons
X

Så gör du en lyckad båtaffär

Det är många som längtar till sjön i Sverige. Men blir inte båtarna bara större och svårare att förstå? Och behöver man inte kunna mycket för att vara säker på att inte bli blåst vid ett köp? Inte nödvändigtvis. Det finns hjälp att få – av besiktningsmännen.

Den typiska båtköparen är inte längre en självlärd medelålders man i vegamössa med en klar uppfattning om vad som är bra och dåligt i en båts konstruktion och utrustning. Idag är ofta köparna av större fritidsbåtar välutbildade människor med krävande jobb. De har ibland varken tid eller lust att sätta sig in i köpets eventuella fallgropar eller skötseln av båten och all dess teknologi. De vill kunna använda båten och kräver att den fungerar, men vill inte behöva lära sig hur man gör rent förgasaren eller luftar dieseln för det. Ofta kan de betala, så det är inte ovanligt att vårrustning, service och vinterkonservering sköts av marinor och varv.

Trots detta uppskattar besiktningsmannen Eje Wåhlstedt att bara 10 procent av alla båtköp genomförs med hjälp av en besiktningsman. Det är ganska förvånande, med tanke på att det är ett säkert sätt, hur okunnig man än är om båtar, att ta reda på hur bra skick det man är spekulant på är. Eje Wåhlstedt har blivit anlitad i efterhand av kunder som köpt motoryachter för 25 miljoner kronor, utan att först låta besiktiga dem.

En populär motorbåt byggd 1989 välskött med snygg durk av teak …

Foto: EJE WÅHLSTEDT Bild 1 av 6

... samma fina båt som på föregående bild. Man måste lyfta på durkluckan och titta hur det ser ut under durknivån. En dåligt inplastad plywood av låg kvalitet har brustit efter att inträngande fukt har förstört hålfastheten. Svårt att reparera och därmed dyrt, köp inte.

Foto: EJE WÅHLSTEDT Bild 2 av 6

Bild på CE-märkt båt byggd 2002 av ett varv med högt anseende. Båten är konstruerad på ett modernt sätt med en så kallad innerliner som i princip täcker hela skrovets insida. Snyggt med blanka gelcoatytor som är lätta att hålla rena även i stuvutrymmen under durkar. På bilden ser man att varvet inte lyckats med att applicera limspacklet på rätt ställe för att innerlinern och skrovet skall bilda en stabil enhet. En strukturell miss som kan få ödesdigra konsekvenser vid en grundstötning eller kollision.

Foto: EJE WÅHLSTEDT Bild 3 av 6

Ett annat exempel på en omtyckt båtmodell byggd 2002 av ett högt aktat varv. Även dena båt är CE-märkt och är byggd med så kallade innerliners. Vad händer med läckande vatten när det hamnar mellan skrovet och innerlinern? Enligt fuktmätaren ligger det troligen en vattensamling strax ovanför vattenlinjen med stor risk för frostskador om inte vattnet dräneras.

Foto: EJE WÅHLSTEDT Bild 4 av 6

Alla pratar om böldpest (osmos) och visst finns det problemet, men för det mesta är det överkomligt om båten har begränsade angrepp. Ett större problem är fukt i däcket som i första hand drabbar segelbåtar som har avsevärt flera beslag monterade på där än motorbåtar. Det är vanligt att dessa beslag monterats direkt i ett sandwichlaminat och minsta lilla läckage vid beslaget resulterar i fuktinträngning vilket på sikt försvagar däcket.

Foto: EJE WÅHLSTEDT Bild 5 av 6

CE-märkning gäller för alla nya eller importerade båtar mellan 2,4 till 24 meter och som satts på marknaden inom EU efter den 16 juni 1998. För att kolla om båten är CE-märkt finns fyra saker som köparen relativt lätt kan kontrollera: • CIN ( Craft Indification Number), som består av 14 tecken, skall vara ingjutet på styrbords (höger) sida av akterspegelns utsida. • En CE-skylt intill förarplatsen. • En användarhandbok för båten. • Declaration of Conformity (försäkran om överensstämmelse) med gällande EG-direktiv, undertecknat av varvet eller den som importerat båten/fartyget.

Foto: EJE WÅHLSTEDT Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X