Annons
Krönika

Andreas Cervenka:Så gick SAS från uppgång till fall

Hur kan företag som en gång utklassade konkurrenterna intill förnedringens gräns plötsligt själva tugga grus och be på sina bara knän för sin överlevnad? Svaret kan förvåna: Därför att de gjorde allt rätt.

Publicerad

Nu ska det bli ändring! Och den här gången menar jag det. På riktigt alltså. Hur många gånger har inte en missbrukare sagt liknande saker till sig själv eller sin omgivning? Men om inte personen är villig att genomgå en fullständig mental metamorfos sjunker tyvärr värdet av dessa försäkringar snabbt ned mot noll. Ungefär samma princip gäller för företag som hunnit utveckla ett svårartat beroende av spräckta budgetplaner.

Skillnaden är att löftena i bolagsvärlden har mycket tjusigare namn. SAS Turnaround 2005, Core SAS, SAS Group Strategy 2011 är några exempel. I veckan var det dags för ännu en framtidsvision, det nästan Star Trek-klingande: 4Excellence Next Generation. Enligt egen uppgift ska denna ge flygbolaget en ”fräsch nystart”.

Annons
Annons
Annons
Annons