Så funkar SvD:s nya digitala erbjudande

I elva månader har en arbetsgrupp sökt svaret på hur SvD ska anpassa sig till de nya läsarvanorna. Resultatet är förutom den nya papperstidning som lanserades i förra veckan en ny digital affärsmodell med start den 23 april. Liksom många andra morgontidningar inför SvD.se en ”mjuk betallösning” på nätet.

Under strecket
Publicerad
SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson och vd Gunilla Asker.

SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson och vd Gunilla Asker.

Foto: LARS PEHRSON
Jan Helin, chefredaktör och vd på Aftonbladet.

Jan Helin, chefredaktör och vd på Aftonbladet.

Foto: TT
Cecilia Krönlein, chefredaktör GP.

Cecilia Krönlein, chefredaktör GP.

SCANPIX
Foto: SCANPIX
Viveka Hedbjörk, chefredaktör Hallandsposten.

Viveka Hedbjörk, chefredaktör Hallandsposten.

Foto: EMMA GUSTAFSSON
Anders Svensson, chefredaktör Hallands Nyheter.

Anders Svensson, chefredaktör Hallands Nyheter.

Peter Fellman, chefredaktör Dagens Industri.

Peter Fellman, chefredaktör Dagens Industri.

Foto: JOEY ABRAITYTÉ
Lars Dahmén, chefredaktör och vd, Sydsvenskan.

Lars Dahmén, chefredaktör och vd, Sydsvenskan.

Foto: EMMA LARSSON
Kalle Sandhammar, chefredaktör Norrländska Socialdemokraten.

Kalle Sandhammar, chefredaktör Norrländska Socialdemokraten.

Foto: GÖRAN STRÖM
Annons

Om den typiske läsaren förr hämtade tidningen i brevlådan hämtar den i dag nyheterna från sängen direkt i mobilen som utgör både nyhetsförmedlare och väckarklocka. Det är praktiskt för nyhetskonsumenten men omvälvande för tidningsmakaren.

– Nytt är att våra läsare vill använda Svenska Dagbladet dygnet runt. Man vaknar med mobilen och använder den för uppdatering hela dagen, läser tidningen på papper till frukost, använder sajterna på jobbet och läser mer på sin läsplatta på kvällen, säger SvD:s chefredaktör Lena K Samuelsson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons