Annons
X
Annons
X

Så fick godisbiten 350 000 nya likes

Småföretagare har mycket att vinna på sociala medier. Tack vare smart strategi och tydligt syfte fick godistillverkaren Bubs 350 000 likes på Facebook.

[object Object]
Hallonlakritsskalle Foto: STEFAN GUSTAVSSON

För familjeföretaget Bubs blev Facebook starten på en lyckad marknadsföringsstrategi. Hallonlakritsskallen var en välkänd bit i godishyllan, men Bubs upplevde inte att kunderna förknippade skallen med företaget. Våren 2009 tog man hjälp av en reklambyrå. Sedan tog det fart.

– Vi hade 50 000 likes till sommaren. Det var helknasigt, ingen kunde ana produktens genomslagskraft. Nu använder vi skallen som lok i marknadsföringen, säger Ulrik Lindström, produktchef och delägare i Bubs.

Facebooksidan fungerar som en direktkanal till konsumenterna där företaget får ovärderlig respons. Hallonlakritsskallen har i dag
drygt 350 000 likes.

Annons
X

Småföretagare har insett att de måste synas på de digitala plattformar där kunderna finns. Enligt
internetstatistik.se har 90 procent av småföretagarna en egen hemsida och 51 procent använder sociala medier. Men att bara ha ett konto räcker inte för att lyckas, menar experterna.

– Det är otroligt viktigt att finnas på sociala medier, men också att lyssna på vad kunderna tycker och tänker, säger Hans Kullin, ansvarig för sociala medier på matkedjan Coop.

Han tycker att företagare generellt blivit duktiga på att utnyttja sociala medier, men efterlyser tydligare strategier. Det är lätt att bara stirra sig blind på antalet likes. Mediet och tilltalet måste anpassas efter målgruppen, menar Hans Kullin.

– En like är egentligen inte värd någonting. Som företag vill man ju att kunden ska leta sig vidare på sidan och in i den fysiska butiken. Tusentals likes innebär inte automatiskt att man är framgångsrik.

Anette Valdemarsson, konsult på utbildningsföretaget Marknadskompetens, är inne på samma linje och menar att en Facebooksida till en början inte behöver uppdateras mer än 2-3 gånger i veckan.

– Småföretagare kan bli stressade över att behöva uppdatera och då blir det lätt krystat. Istället bör man lägga upp en plan för hur och när man ska lägga upp saker. Det är viktigt att tänka igenom var man ska synas och varför. Sociala medier är gratis, men tid är pengar.

Ulrik Lindström menar att det är viktigt att hitta rätt ton för rätt tillfälle och målgrupp.

– Vi vill inte ha så mycket säljtänk på sidan, jag är själv allergisk mot det. Istället försöker vi att vara personliga, med roliga upptåg och bilder som kretsar kring exempelvis jul- eller studentfirande. Som småföretagare har man inte budgeten för tv-reklam eller stora kampanjer. Då är sociala medier ett bra sätt för att få folk att känna igen varumärket.

Bubs låter reklambyrån sköta sajtens uppdateringar.

– Det handlar om ett par minuter varje dag, men inläggen måste väcka intresse. Det ska vara roligt, säger Ulrik Lindström.

Annons
Annons
X

Hallonlakritsskalle

Foto: STEFAN GUSTAVSSON Bild 1 av 3

Hans Kullin, som är sociala medier-ansvarig på Coop

Foto: INGVAR KRAMHED Bild 2 av 3

Hans Kullin, som är sociala medier-ansvarig på Coop

Foto: INGVAR KARMHED Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X