Annons
X
Annons
X

Så får man både ­hönan och ägget

NÄRINGSLIV OCH KULTURLIV | VEM BLOMSTRAR FÖRST?

Hur många blomstrande kulturmetropoler i världen känner du till som skapats av kommunpolitiker? Hur många sjudande konstnärskvarter som har initierats av stadsdelsnämnder? Förmodligen inte så många. Ändå har vi på senare år låtit oss förföras av tanken att det är politiken som ska ordna fram kulturen. Inte nog med det, vi har dessutom börjat anta att kulturen skulle vara tillväxtens barnmorska.

Att det finns ett samband mellan ett blomst-rande kulturliv och ett gott näringslivsklimat är nog de flesta överens om. Frågan är emellertid vad som är hönan och ägget i ett sådant samband.

Den gåtan försöker rapportförfattarna Johnny Munkhammar och Nima Sanandaji på uppdrag av Stockholms Handelskammare, lösa.

Annons
X

Den amerikanske forskaren Richard Florida har med sina teorier om ”den kreativa klassen” haft stor påverkan på hur politiker på senare år har format lokal kulturpolitik och stadsplanering. Floridas tes går i korta drag ut på att städer som attraherar den kreativa klassen är städer ”som satsar på de tre T:na – Teknologi, Talang och Tolerans”. Munkhammar och Sanandaji beskriver hur Floridas idéer haft stort genomslag i Sverige. Västra Götalandsregionen har haft honom på besök och i Malmö stad har hans teorier refererats när man på Stadsbyggnadskontoret velat attrahera hippt folk med ”annorlunda affärer”.

Florida är kort sagt mannen politikerna lutar sig mot när de planerar stadsdelar och uppför kultur- och konserthus. Och det är inte så konstigt. Han inte bara lovar en inflyttning av coola katter, utan menar dessutom att när den kreativa klassen väl har flyttat in – ja då serverar sig tillväxt och jobbtillfällen på ett silverfat.

Knäckfrågan är dock om det verkligen är så här det fungerar? Rapportförfattarna tar upp ett antal slående exempel på motsatsen. Enligt en särskild rapport om Sverige – som Florida medförfattat – är det Södertälje som är Sveriges mest kreativa kommun. Botkyrka ligger också högt bland landets kommuner, på 22:a plats.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Nu ska vi inte gnälla på vare sig Södertäljes eller Botkyrkas kreativitet. Problemet är dock att den andra hälften av Floridas tes inte går i uppfyllelse. Tvärtom dras både Södertälje och Botkyrka med hög arbetslöshet och höga ohälsotal – trots sina höga kreativitetspoäng. Tittar man däremot på de båda kommunerna i Svenskt Näringslivs index över Företagsklimat – inställer sig förklaringens ljus. Både Botkyrka och Södertälje ligger långt ner när det gäller att gynna företagande och entreprenörskap. Kulturen är helt enkelt inte tillväxtens barnmorska. Föräldraskapet är snarare omvänt. Där fri handel och öppenhet råder kommer också kreativiteten till sin fulla rätt. Öppenheten är mullen åt den odling vi kallar kultur.

    Tänker man efter så är det här så oerhört självklart. Varken SoFo här i Stockholm eller de hippa kvarteren i New Yorks Williamsburg kom till på en stadsdelsnämnd, utan för att områdena låg där och ropade efter kreativa händer och huvuden. Det enda politiken behöver göra är att skapa ett klimat som tillåter de uppfinningsrika att göra allt det de vill och kan. Då får vi både höna och ägg.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X