Annons

Så får handlarna dig att köpa mer mat

Frukt och grönt möter dig tidigt i butiken. Här är det meningen att du ska stanna till och börja handla. Arkivbild.
Frukt och grönt möter dig tidigt i butiken. Här är det meningen att du ska stanna till och börja handla. Arkivbild. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Du går in i matbutiken för att köpa middagsmat och kommer därifrån med varor du inte trodde att du behövde. Butiken har helt enkelt lyckats med sin strategi att styra ditt beteende och få dig att handla mer.

Under strecket
Publicerad

Inget i en butik är placerat där av en slump. Alla varor står i en noga uttänkt ordning med syftet att få dig att köpa mer än vad du hade tänkt från början.

– Kunden vill ha inspiration samtidigt som butiken vill påverka. På sätt och vis kan man se det som ett samspel. Cirka 80 procent av de kunder som går in i en matbutik är där för att köpa middag men det kan vara svårt att få inspiration till vad man ska köpa. Här är gärna butiken med och påverkar, säger Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring på Handelshögskolan.

Annons
Annons
Annons