Annons
X
Annons
X
[object Object]
Foto: Malin Hoelstad

Så fångar bokomslagen din uppmärksamhet

Omslaget är bokens kläder, dess stil. Men att formge en bok är att gå en vansklig balansgång mellan författarens syn på texten, marknadsavdelningens ambitioner och läsarnas förväntan.

Det är premiär för dramatiseringen av Århundradets kärlekskrig”, Ebba Witt-Brattströms roman om en skilsmässa, på Kulturhuset stadsteatern. Mannen, den patriarkale kulturkarriäristen som på scen trefaldigats, bär hela tiden ett exemplar av Thomas Bernhards ”Ja” som just kommit ut i ny svensk upplaga. Omslaget är iögonfallande, stilrent och djärvt, signalrött med ett vitt kryss, signerat Håkan Liljemärker.

– Jag får sådana böcker som förlagen kallar ”litterära”. Man uppfattas på ett speciellt sätt och sedan får man uppdrag därefter, säger han.

Håkan Liljemärker har fått rykte om sig att vara en ”litterär” formgivare men kan själv tycka att det stänger ute läsare när man ger vissa böcker en för smal form.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 5
Bild 2 av 5

Håkan Liljemärker i sin studio.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 5
Bild 4 av 5
Bild 5 av 5
Annons
X