Hela denna artikel är en annons

Så bygger crowdfunding Europas största yogakedja

Under 2018 kommer en miljon svenskar att yoga regelbundet, i studio eller via videoledd träning hemma. Yoga har gått från smalt och flummigt till att bli en folkrörelse, i såväl Sverige som världen.

Nu ska en svensk yogakedja erövra Europa – med hjälp av crowdfunding.

Av SEB
Estelle Nordenfalk, vd och ägare för Yogayama, satsar på att expandera i Europa – med hjälp av crowdfunding.
Estelle Nordenfalk, vd och ägare för Yogayama, satsar på att expandera i Europa – med hjälp av crowdfunding.

När Estelle Nordenfalk klev in som vd och ägare för Yogayama 2006 var yoga i princip oetablerat i Sverige.

– Folk hånade andningsövningar, ordet energi var något man skämtade om – och den ekologiska mat vi serverade kallades för "kaninmat". Jag kom själv från mediabranschen och hade insett att jag själv kunde påverka hur jag mår. Den där egna erfarenheten gjorde att jag förstod att det här måste bli stort, även när andra tittade snett på verksamheten, säger Estelle Nordenfalk. 

”Yoga blev rumsrent”

I dag har intresset för yoga växt – milt sagt. Under 2018 beräknas en miljon svenskar att utöva yoga regelbundet, i studio eller via videoledd träning hemma.Nu är det inte längre någon som skrattar åt branschvalet, konstaterar Estelle Nordenfalk.

– Någonstans kring 2009/2010 passerade vi en gräns. Det började forskas på meditationens effekter. Yoga blev rumsrent på ett annat sätt och fick ett väldigt snabbt genomslag. Friskis och Svettis och Sats började ha egna klasser och då gick normaliseringen fort.

Fragmenterad marknad

I Sverige har Yogayama gått från en studio på Östermalm i Stockholm till att ytterligare en filial i Hammarby sjöstad, samtidigt som studios öppnats i Norrköping och Göteborg, via franchising. Nu laddar kedjan för expansion i Europa – en expansion som finansieras via crowdfunding. 

–  Yoga är en enormt stor marknad idag som växer så det knakar, men det finns inga stora aktörer. Det är en ganska knepig, fragmenterad och omogen marknad vilket gör att det varit svårt att ta sig in. Men det gör också att det finns en ledig position att ta, säger Estelle Nordenfalk.

I december öppnade en emission med hjälp av crowdfundingbolaget Pepins. Målet är att ta in mellan 10 och 23 miljoner kronor. Enligt Estelle Nordenfalk har crowdfunding-kampanjen gett extra utdelning. 

– Många kunder som yogar hos oss har tagit chansen att investera, samtidigt som uppmärksamheten via kampanjen har gett oss såväl nya kunder som nya franchisetagare.

Estelle Nordenfalk, vd och ägare för Yogayama, satsar på att expandera i Europa – med hjälp av crowdfunding.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X