SvD Perfect Guide
Annons

Så bryter du ditt mobilberoende på 21 dagar

Text: SvD Perfect Guide - 29 juni 2017

Semestertider och vad passar bättre än en digital detox? Med våra telefoner, datorer och läsplattor inom armlängs avstånd tar vår mentala hälsa skada.
– När människor är så uppkopplade dygnet runt tappar de förmågan att vara närvarande i sig själva och med andra människor, säger Jeffrey Rossman, doktor vid Canyon Ranch i Lenox, Massachusetts.

Att plugga ur totalt är svårt. Nedan följer en guide för att bryta mobilberoendet och samtidigt behålla kontakten med vänner och arbete.

Vecka 1.
Upprätta teknikfria zoner. ”Teknologi smyger sig in i vår vardag mer än vi märker”, säger doktor Rossman. Det hjälper att medvetet plugga ur vid olika nyckeltillfällen.

Vakna upp bättre. ”Rör inte din telefon de första 30 minuterna av dagen. Att ha en morgonrutin där du tar hand om dig själv utan teknik hjälper dig att bli mer centrerad.”

Bjud på digitalfria middagar. Njut av dina kvällsmåltider (eller alla måltider) utan några tekniska produkter.

Ge dig själv en tidsgräns. Om du har för vana att scrolla sociala medier innan du somnar, sätt upp en regel att du inte får kolla efter klockan 21.00.

Annons
Annons

Vecka 2.

Bryt bandet. ”Vi använder ofta våra telefoner av ren vana eller tristess”, säger Gary Small, läkare vid UCLA Longevity Center. Den här veckan undviker du telefonen om det inte gäller viktiga sms eller e-mail.

Stäng av push-notiser. Justera dina telefoninställningar så att du endast får notiser gällande samtal och sms. Sociala medier-uppdateringar får dig bara att känna dig överväldigad.

Lämna tomma utrymmen. Scrollar du Facebook när du står i kö? Uppdaterar du Twitter när du väntar på tunnelbanan? Låt ditt sinne vara tomt vid de här tillfällena istället för att stirra ner i skärmen.

Gör något annat. Underhåll dig själv en timme varje dag utan en skärm: läs, ta ett bad, spela musik eller lek med dina barn.

Vecka 3.
Koppla upp dig. ”Vi kommer inte att sluta använda telefoner, vi behöver bara vara selektiva med när vi använder dem”, säger doktor Small.

Sätt påminnelser om när du ska gå offline. Programmera alarm var 40:e minut om att ta en kort promenad eller ett glas vatten. Vad som helst som får dig att landa lite innan du återvänder till skärmen.

Blockera dig själv med en app. Ladda ned ett program som övervakar ditt telefonanvändande. Exempelvis AppDetox (gratis på Googleplay). Den låter dig ställa in antal gånger en app kan öppnas under ett visst antal timmar.

Använd din telefon till att komma i form. ”Min fru och jag använde en app till att meditera varje morgon”, säger doktor Small. Det är en teknologidriven upplevelse, men samtidigt hälsosam för vårt sinne och våra kroppar.

Annons