Annons

Så bra är svenska Tesla-utmanaren Polestar 1

Polestar 1.
Polestar 1. Foto: Pontus Lundahl/TT

En sportig, snabb coupé med kaross av kolfiber och fyra motorer. Polestar 1 är inte sinnebilden av en tjänstebil, men miljöteknik ger oväntat lågt förmånsvärde och på papperet är bränsleförbrukningen sensationell.

Under strecket
Publicerad

Typiska Volvobakljus, men lite nättare i formen än på S60 och S90. Polestar 1 är dessutom rejält bred över höfterna: hela 1,96 meter.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Motorhuven är av så kallad musselskalstyp, ”clam shell”. Det vill säga. den utgör ett lock för hela fronten med skarven på framskärmarna. 21-tumsfäljar med låga, breda däck gör inte mycket för rullkomforten.

Foto: Pontus Lundahl/TT

En riktig granturismo ska rymma mycket bagage, men i Polestar 1 är det trångt. Batterier, bensintank och elmotorer trängs i bilens bakparti. Man har dock gjort ett läckert diorama längst in som visar några av högspänningssystemets anslutningar.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Volvo och Polestar har manuellt justerbara stötdämpare från Öhlins. För att justera bakre stötdämparna måste bilen pallas upp på domkraft.

Foto: Pontus Lundahl/TT

De gula säkerhets­bältena är en Polestar­specialitet.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Backspeglar med slimmad design som påstås minska luftmotståndet med 30 procent jämfört med vanliga bakspegelkåpor.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Strålkastarna känns igen från Volvo S60 och V60. Men grillen saknar den sedvanliga diagonala ”Volvolinjen” och järnmärket. Polestar 1 förvillar många betraktare i trafiken – en Volvo men ändå inte.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Uwe Fischer/BMW
Foto: Porsche

Den väcker nyfikenhet. Somliga betraktare vet direkt vad det handlar om, andra får inte ihop pusselbitarna. Är det en Volvo? Fast grillen saknar den karaktäristiska diagonala linjen och järnmärket?

Dessutom är bilen låg, bred och har en kraftfull hållning, lite som en pilgiftsgroda som samlar kraft för att långt hopp. Så brukar inte Volvos bilar se ut.

Annons
Annons
Annons