Så blir man rik på konsten

En överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare låter mer som en provokation än en nödvändighet. Men författaren och säljcoachen Ulla-Lisa Thordén är av annan åsikt.

–Att tro att en konstnär automatiskt är företagare är lika ansvarsfullt som att släppa ut en treåring ensam i trafiken och önska lycka till, säger hon.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Finns det inte en rimlig motsättning mellan kultur och kapital? Handlar allt egentligen om att helylle-kulturkoftorna ser sitt noppriga jag och njugga inställning till pengainsamling och flärd som en intellektuell markör? Att det finns olika hierarkier och vägar till framgång och lycka? Och att inte allt handlar om pengar?

– Men alla måste äta – och betala räkningar. En nybakad konstnär har lika mycket i studieskuld som en hjärnkirurg, men har inte ägnat fem minuter åt marknadsföring eller försäljning, säger Ulla-Lisa Thordén som tillsammans med Thomas Östberg författat självhjälpsboken Hjälp. Luspank och idérik – överlevnadsguide för säljskygga kulturskapare.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons