Annons
X
Annons
X

Per Gudmundson: Så blir du lurad av Systembolaget

På förpackningarna nämns kända vindistrikt runtom i världen. Men flera av Systembolagets mest populära viner kommer i själva verket från ett fabriksområde i södra Sverige. Vinerna är skräddarsydda efter Systembolagets instruktioner och helt okända i de påstådda ursprungsländerna – för de säljs enbart på Systembolaget, till svenska lågpriskunder.

Sortimentet bestäms till stor del av en liten grupp inköpare. Utifrån kännedom om kundernas preferenser, och med hänsyn till helheten i sortimentet, begär dessa in offerter från producenter och leverantörer, enligt en rad kriterier. Inget säger att vinet måste vara befintligt på marknaden. I själva verket är det vanligt att vinet skräddarsys helt enligt Systembolagets önskemål.

Den stora vinnaren på inköpsmodellen heter Oenoforos, som står för mer än 10 procent av Systembolagets vinförsäljning. Här finns en rad av storsäljarna på bag-in-box, exempelvis Mauro, Il Conte, Umbala och Zumbali.

Annons
X

I Oenoforosgruppen finns Nordic Sea Winery, beläget på Unilevers gamla fabriksområde i Simrishamn, ungefär mellan återvinningscentralen och bensinmackarna. Det är där succévinerna uppstår. Hit importeras råvin, för att sedan blandas, smaksättas, lagras och sedan förpackas i bag-in-box eller butelj. Vissa viner processas mindre än andra. Exempelvis har Sydafrika regler som gör att enbart färdiga viner exporteras. Till Simrishamn fraktas de i superstora plastpåsar för att sedan tappas upp i box. Andra länder har andra regler som möjliggör mer efterbearbetning i Sverige.

Konsumenterna vet föga om detta. De sitter hemma i godan ro och avnjuter sin italienska afton med sina vänner, utan att ha en aning om att vinet kommer från en grusplan i östra Skåne. Tillverkat av en grek, dessutom.

Takis Soldatos heter den skicklige entreprenör som byggt upp Oenoforos. Han är intressant på många sätt. Exempelvis för att han är kritisk mot att Systembolaget skapar egna viner, när det ändå finns en närmast oändlig marknad att köpa ifrån. Trots att han själv är gynnad.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    I en inlaga till Konkurrensverket i somras framhöll Oenoforos just detta. ”I flera av de upphandlingar som gjorts under senare år har Systembolaget inte efterfrågat produkter som marknaden erbjudit utan i stället
    själv designat eller s.a.s. på ritbordet skapat produkter som Systembolagets inköpsavdelning vill lansera.” ”Det finns ingenting i vare sig avtalet eller riktlinjerna som ger stöd för att Systembolaget (som är monopolist i detaljhandelsledet) skulle ha möjlighet att
    efter eget skön skapa produkter som inte finns på marknaden.”

    Oenoforos har säkert någon anledning att klaga som inte bygger på idealism. I inlagan är det en rad moment i inköpsprocessen som kritiseras, som anbudsförfarande och brist på transparens. Men man pekar ändå på en viktig punkt. Nu försöker monopolet inte bara begränsa konsumtionen, utan också bestämma
    vad svenskarna dricker.

    Fler än Oenoforos skräddarsyr vin för Svensson, och fler än Systembolaget låter tillverka egna viner. På fria marknader gör stora varuhuskedjor samma sak. Men det är allvarligare när ett monopol gör det, och i synnerhet om det sker i tysthet. Då sätts konkurrensen helt ur spel, samtidigt som kunderna förs bakom ljuset.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X