X
Annons
X
Recension

Den svenska enhörningen. Storyn om Spotify ”Storyn om Spotify” – som Bregott som strukits ut tunt

Författarna använde fejk-konton i ett försök att analysera hur Spotifys algoritmer behandlar olika typer av användare. Företaget sysselsätter bara 2 000 personer och genererar ingen vinst – ändå talar riksdagspolitiker om dem som en nationell angelägenhet. Rasmus Fleischer och Pelle Snickars har skrivit en bok om företaget som satsar på att bli tredje störst i världen på annonsering.

Rasmus Fleischer är forskare i ekonomisk historia. Pelle Snickars är professor i medie- och kommunikationsvetenskap. Foto: Lars Pehrson och Mattias Pettersson

För att komma i stämning inför den här recensionen spelar jag låten ”Kaffe” med artisten Fru Kost. Låten var ett försök att testa gränserna för vad Spotify accepterar som musik, och ingick i det forskningsprojekt som Rasmus Fleischer och Pelle Snickars har bedrivit. Skulle de kunna ladda upp ljudet av någon som häller upp en kopp kaffe? Lyssna själv.

2015 var året när allting vände: strömmande musik genererade större intäkter än exemplarförsäljningen, och musikbranschen växte för första gången på 20 år. Grälet om gratis och piratkopiering har tystnat.

Rasmus Fleischer är forskare i ekonomisk historia. Pelle Snickars är professor i medie- och kommunikationsvetenskap.

Foto: Lars Pehrson och Mattias Pettersson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X