X
Annons
X

Carl Rudbeck: Så blev islam en del av Sverige – men ändå inte

Muslimer har funnits i Sverige sedan urminnes tider, men fortfarande är många av kärnfrågorna kring hur det liberala samhället ska förhålla sig till muslimska regler olösta. I ”Islam i Sverige. De första 1 300 åren” beskriver Simon Sorgenfrei hur banden mellan Sverige och islam förändrats genom historien.

Publicerad
Katarina kyrka och Stockholms moské på Södermalm.
Katarina kyrka och Stockholms moské på Södermalm. Foto: Dan Hansson

Relationen mellan islam och Sverige är av gammalt datum. Vi talar om mer än 1000 år. När de första muslimerna besökte vårt land kommer vi väl aldrig att få veta, men av spåren att döma var det för mycket länge sedan. Arkeologer har hittat silverskatter med arabiska mynt som i och för sig kan ha kommit hit via mellanhänder. Människor som bebodde vad som idag är Sverige kan ha deltagit i korstågen och arabiska resenärer vågade sig upp hit. Någon tidig skildring finns inte. Det närmaste vi kommer är resenären Ibn Fadlan som någon gång på 900-talet mötte vikingar vid floden Volga. Han fann dem smutsiga, grova och allmänt motbjudande. Inte så överraskande med en resenär som kommer från en kultur där rituella tvagningar hör till den dagliga rutinen. Men de personliga kontakterna tycks ha varit sällsynta och skulle länge så förbli.

Katarina kyrka och Stockholms moské på Södermalm.

Foto: Dan Hansson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X