Recension

Ikea. En kulturhistoriaSå blev Ikea det svenskaste vi har

Ikeas varuhus i Kungens kurva.
Ikeas varuhus i Kungens kurva. Foto: Jessica Gow/TT

Är den allmänna bilden av Ikea en missuppfattning? Boken "Ikea. En kulturhistoria" rannsakar myten om att Ikea byggts kring svenska värderingar, och hittar ett företag genomsyrat av modern konsumtionskultur.

Publicerad
Annons

”Varför är de svenska fotbollsspelarna sponsrade av Ikea?” undrade någon då Sverige spelade en EM-match sommaren 2012 – de blågula dräkterna väckte associationer till Ikea snarare än till svenska flaggan. Kommentaren inleder Sara Kristofferssons bok ”Ikea. En kulturhistoria” och säger en hel del om företagets inflytande internationellt. Finns det något svenskt företag som signalerar mer svenskhet?

Sedan Ikeas start 1943 har berättelserna om vår nationella jätte med internationellt renommé varit många, och det är dessa Kristoffersson granskar och analyserar för att förstå kopplingen mellan Ikea och Sverige. Boken handlar alltså inte om designhistoria – om specifika kollektioner och objekt – i vanlig bemärkelse, utan författaren intresserar sig för de föreställningar och uppfattningar som finns runt Ikea.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons