Annons

Ivar Arpi:Så blev genusvetenskap överkyrka i Lund

Lunds universitet.
Lunds universitet. Foto: Emil Langvad/TT

Detta är del 1 i en granskning av hur genusvetenskap blivit ett slags överkyrka på svenska universitet. Del 2 kan läsas här. Del 3 kan läsas här. Del 4 kan läsas här.

Publicerad

Du ska ha med Judith Butler på litteraturlistan. Det meddelades Erik Ringmar, lektor på statsvetenskapliga institutionen i Lund, efter att institutionens styrelse haft sitt septembermöte. Inget fel med att läsa queerfeministen Butler, det är bara det att Ringmars kurs handlar om reaktionen mot moderniteten vid förra sekelskiftet, med stort fokus på fascismen. Under en tidigare termin hade ett kursmoment med postmodernism funnits med, där Butler ingick, men det hade utgått inför innevarande termin. ”Ingen kurslitteraturskommitté i världen kan tvinga mig att undervisa om Judith Butler om jag inte vill”, skrev Ringmar på sin blogg häromdagen. Detta har lett till kraftiga protester från både studentaktivister och styrelsen.

En liten sak, kan tyckas, men är en del av en mycket större process där den akademiska friheten kringskärs. Det som nu sker på statsvetenskapliga institutionen sanktioneras fullt ut av den jämställdhetsintegrering som regeringen har beordrat alla Sveriges lärosäten att genomföra (vilket nästa del i artikelserien handlar om, och kan läsas exklusivt på nätet i morgon). Jag känner inte Erik Ringmar personligen, men den andra läraren på kursen, doktoranden Mårten Torson Lindberg, är en bekant. Frågan handlar heller inte om personer, utan om principer.

Erik Ringmar, offer för den nya överkyrkans dogmer.

Foto: Emma Lord /Lunds Universitet Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons