Så blev en tragedi till solkig sensation

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Hur gör man en tragedi till en solkig sensation? Enkelt att ta reda på: köp Sveriges största kvällstidning, Aftonbladet. Eller ännu enklare: man behöver inte ens köpa tidningen, dess löpsedel gör sitt bästa för att locka fram och tillfredsställa de tilltänkta läsarnas värsta instinkter och fantasier.

Tisdagen den 8 februari förkunnade Aftonbladets löpsedel:
Kokainet tog hans liv.”Han” presenterades med bild på löpsedeln och på insidorna även i sällskap med kronprinsessan Victoria, som en extra piff på historien, om man säger så. ”Han” var förstås inte vem helst. Jon Spendrup var en av de styrande arvtagarna i Spendrupkoncernen. Hade det varit Kalle från någon svensk småstad som avlidit efter en överdos inköpt på plattan skulle historien inte ens ha varit värd en notis.

Annons
Annons
Annons