Annons

Per Klingberg:Så blev en kuriös parentes fantasygenrens stora pionjär

George MacDonald var länge en perifer figur i den brittiska litteraturhistorien, tills han 40 år efter sin död dök upp i en av C S Lewis böcker. I dag anses MacDonalds märkliga vuxensagor ha lagt grunden för den moderna fantasylitteraturen.

Under strecket
Publicerad

Den prerafaelitiske målaren Arthur Hughes illustrerade en utgåva av ”Phantastes” från 1905.

Bild 1 av 2

George MacDonald.

Foto: IBL Bild 2 av 2

Den prerafaelitiske målaren Arthur Hughes illustrerade en utgåva av ”Phantastes” från 1905.

Bild 1 av 1
Den prerafaelitiske målaren Arthur Hughes illustrerade en utgåva av ”Phantastes” från 1905.
Den prerafaelitiske målaren Arthur Hughes illustrerade en utgåva av ”Phantastes” från 1905.

Just ”The great divorce” (1945) hör kanske varken till C S Lewis bästa eller mest kända böcker. Däremot rymmer den ett av 1900-talets märkligaste idolporträtt. I Lewis berättelse tillåts en namnlös huvudperson att skåda det hinsides: han rör sig från en grå formlös stad som möjligen är skärselden, kanske helvetet, fram till himlens utkanter. Likheten med Dantes gudomliga komedi är förstås lika avsiktlig som den är uppenbar. Och precis som Dantes pilgrim leds också Lewis protagonist av en diktare. Det är den skotske 1800-talsförfattaren George MacDonald (1824–1905) som får komma till den desorienterade resenärens undsättning och förklara åtminstone något litet om hur det egentligen ligger till med de yttersta tingen.

Annons
Annons
Annons