Hälsa

Så behåller du din hälsosamma inställning hela året

SPG:s nya krönikör Estelle Nordenfalk, vd för Yogayama och föreläsare inom hälsa, om att bygga upp hållbara och långsiktiga hälsomål.

Det är januari och vi är inne i en period där många känner att det är dags att ta tag i hälsan och välbefinnandet. Vi är också inne i en tid då vi översköljs av information om hur vi ska kunna leva ett mer hälsosamt liv. Som alla tidigare år känner vi igen det mesta – kanske kommer en och en annan ny, revolutionerade träningsform att presenteras. Men annars är det mest lite skrämselartiklar om vad sockret gör i kroppen, annonser för ”Sätt en intention för dagen”- böcker, och länkar från kollegor om 6-veckors boot camp.
Vi kan allt det där, vi har sett och hört det så många gånger förut, ändå är det något som gör att mönstret upprepar sig år efter år. Vi blir peppade och satsar stenhårt i några månader men så småningom tappar vi den där första energin, entusiasmen och de höga målsättningarna för att till slut falla tillbaka i gamla mönster igen.

Annons

Varför orkar vi inte hålla i och göra mer bestående förändringar, vi vet ju att hälsa och välbefinnande handlar om långsiktighet och hållbara rutiner?

Mina reflektioner kring detta är att media och hälsobranschen nästan alltid använder en underton av skuld och dåligt samvete när de kommunicerar kring hälsa. Visst, vi upplever då att vi helt enkelt inte duger som vi är, vilket ger oss den där första kicken att dra igång något, men det håller inte hela vägen. Det är det ena.

Det andra är att människor är vanedjur och att bryta vanor är därför svårt för oss. Vi behöver vara ruskigt övertygade om vi exempelvis ska gå upp på morgonen och börja dagen med att göra en grönkålssmoothie. Det räcker inte med att ha köpt en härligt inspirerande smoothie-receptbok eller läst att Gwyneth Paltrow börjar morgonen så.

Den handlar nämligen om något helt annat.

För att sakta men säkert kunna bygga upp en långsiktigt stark, motståndskraftig, frisk och ödmjuk person måste vi hitta en helt annan drivkraft. En som bygger på nyfikenhet och en djupare förståelse för hur vi själva fungerar. Att aktivt göra val som leder till ett tillstånd av fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande är vad som räknas – där ligger till exempel yogans och ayurvedans beprövade metoder i framkant. Försök att hitta det som passar dig, ge det tid, för fördelarna kommer och de är värda väntan.

Till Toppen