Annons

S: Målet är en modern och seriös taxibransch

Regeringen arbetar konsekvent och på bred front för stärkt konkurrenskraft för seriösa företag i transportbranschen. För goda arbetsvillkor för förare och trygga resor för taxikunder. Vi ska dra nytta av och främja digitaliseringen samtidigt som vi inte tummar på det regelverk som finns för att säkra drägliga arbetsvillkor eller minska risker för kunder att bli lurade, skriver infrastrukturminister Anna Johansson (S) och Pia Nilsson (S), trafikutskottet.

Under strecket
Publicerad
Foto: Emma-Sofia OlssonBild 1 av 2

Anna Johansson (S) och Pia Nilsson (S)

Foto: Tomas Oneborg, RiksdagenBild 2 av 2
Foto: Emma-Sofia OlssonBild 1 av 1
Foto: Emma-Sofia Olsson

Jessica Rosencrantz (M) föreslår på denna debattplats bland annat sänkt ålder för att utbilda sig till taxichaufför och i vissa fall undantag från taxiförarlegitimation. Vi välkomnar alla tankar kring hur taxibranschen kan stärkas, och kan glädja Rosencrantz med att hennes förslag omhändertas i den taxiutredning som regeringen redan tillsatt. Utredningen har en viktig uppgift i att sortera kring alla idéer för att säkerställa att syftet uppnås, nämligen att stärka kundernas trygghet, förarnas arbetssituation och dra nytta av digitaliseringen. Att ta bort ”onödiga kostnader och hinder” som Rosencrantz skriver, är förstås viktigt. Onödiga hinder ska vi inte ha. Däremot ska regelverket skapa och stötta ordning och reda på taximarknaden. Vi ser fram emot att se utredningens resultat.

Annons
Annons
Annons