X
Annons
X
Recension

Norénhotellet Rytmiskt rollspel över norénska avgrunder

Den supande fadern, den sjuka modern, den introverte sonen – visst känner man igen Lars Noréns persongalleri när Birgitta Egerbladh får ensemblen att dansa över avgrunden.

Jörgen Düberg och Linus Nilsson i ”Norénhotellet”.
Jörgen Düberg och Linus Nilsson i ”Norénhotellet”. Foto: Malin Arnesson

Koreografen och regissören Birgitta Egerbladh har utvecklat ett alldeles eget scenspråk för att möta Den Stora Dramatiken i en avväpnande humoristisk men seriös dansteater. Efter bland annat Strindberg och Tjechov har nu turen kommit till Lars Norén. I ett finstämt collage har hon tillsammans med dramaturgen Marie Persson Hedenius dekonstruerat och förenat Noréns tidiga pjäser ”Natten är dagens mor”, ”Kaos är granne med Gud”, ”Underjordens leende” samt ”Höst och vinter”.

Fem skådespelare, som kunde utgöra en typiskt norénsk kärnfamilj, växlar dynamiskt mellan olika figurer. De bollar lösryckta dialoger och scenfragment mellan sig, intar poser och attityder av nyfiket intresse eller aggression, ältar egna neuroser eller rasar över andras tillkortakommanden.

Jörgen Düberg och Linus Nilsson i ”Norénhotellet”.

Foto: Malin Arnesson Bild 1 av 2

Linus Nilsson, Evamaria Björk, Cecilia Borssén och Robert Olofsson.

Foto: Malin Arnesson Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X